Lefto en legende allitereert niet toevallig. Met twintig jaar radio-ervaring bij Studio Brussel en vakkundig samengestelde dj-sets probeert hij muzikaal talent een podium te geven. Of het nu rap, hiphop, soul of jazz is: Lefto heeft er een uitzonderlijk oor voor. Eerder dit jaar cureerde hij al ‘Lefto presents rappers van eigen kweek’ en dit najaar pikt hij eigenhandig parels uit het jazzgebeuren. Veel inkt is er al gevloeid over onze bruisende scène in die hoek van het muziekspectrum en Lefto levert er nu de soundtrack bij.
Laat ons meteen een kleine kanttekening plaatsen. Een snelle blik op de tracklist leert ons dat dit een veredelde playlist is. De meeste nummers zijn al lang uitgebracht door de band zelf en simpelweg op Spotify te vinden. Het is ook geen ‘Late night tales’ met een thema en dergelijke, of een soundtrack met een idee achter. Evenmin knappe covers of crossovers. Eerder is het een hoogstaande verzamelaar in het genre ‘De afrekening’. Eerder is dit een voorstelling van het lokale talent, zoals Britse jazzgoeroe Shakaba Hutchings eerder dit jaar al deed voor de Londense jazz-scene met ‘We out here’.
Wie de scene een beetje volgt, zal hier waarschijnlijk weinig nieuws ontdekken. Er was de voorbije jaren geen ontkomen aan Stuff. of diens Lander Gyselinck, en die trend zet zich hier door. Gyselinck scoort hier met BeraadGeslagen, dat hij samen vormt met Fulco Ottervanger, die op zijn beurt weer deel uitmaakt van De Beren Gieren. Gyselinck zit weer achter de drums bij Labtrio en kent Nathan Daems van Black Flower ook vrij goed sinds (overigens schandelijk hier vergeten) Ragini Trio. Stuff.-soldaten Dries Layehe en Andrew Claes vinden we dan weer terug bij BRZZVLL en/of Pudding oO. Kortom: wie onlangs een cultureel centrum binnenstapte of gewoon eens verder keek dan zijn neus lang was, kent meer van vaderlandse jazz dan gedacht.
Dat gezegd zijnde smaakt het geheel wel verdomd lekker. De tegendraadsheid in ‘Part one’ van Steiger is meesterlijk. Lefto’s protégé Glass Museum imponeert op het filmische ‘Tribal coffee’, 2 Times Nothing schuwt dan weer het betere schuurwerk niet op ‘Fuckbox’, waarop ze drum en gitaar tot in de oneindigheid laten dansen. Helemaal aan de andere kant van het spectrum flirt Madame Blavatsky met noise zoals niemand anders. Collective Conscience bestuift op zijn beurt enthousiast het kruis van Hudson Mohawke.
De gevestigde waarden stuurden hun prijsbeestjes de wei in. SCHNTZL schiet raak met ‘Lindbergh’, Stuff. met ‘Strata’. ‘Artifacts’ van Black Flower laat ons hart nog net ietsje sneller slaan en Compro Oro laat onze voetjes zachtjes schuifelen. Ottervanger hoeft zich allerminst te schamen voor zijn inzendingen ‘Suikerbeat’ en ‘Oude bergen’. “Klassiekers in spe” denken we op een onbewaakt moment al eens, maar het gebrek aan nieuw en vers materiaal van deze jonge goden is toch jammer. Als er namelijk iets is wat we niet willen bij onze jazz, is het denken dat we het al eens gehoord hebben. Door het selecteren van net iets te veel ‘hits’ is de verrassing er wel danig af.
Als we dit dan al wegzetten als een veredelde playlist, is het wel een goeie. De ideale binnenkomer voor de nitwit, een uitstekende blikverruimer voor de gevorderde en een leuke heropfrissing voor de kenner. En een visitekaartje voor onze jazzmuzikanten om u tegen te zeggen. Heeft hij toch weer goed gezien, die Lefto.
Lefto stelt het album vanavond voor in een uitverkochte Ancienne Belgique. 7 oktober staat Commander Spoon gratis in de Vooruit, samen met nog enkele andere van Lefto’s poulains.