Knxwledge, ook wel Glen Earl Boothe, mag dan niet wereldberoemd zijn, toch heeft hij een indrukwekkend palmares. Hij vormt samen met Anderson .Paak het duo Nx Worries, werkte mee aan het legendarische ‘To pimp a butterfly’ van Kendrick Lamar en mocht al op de koffie bij onder meer Action Bronson, Earl Sweatshirt en Joey Bada$$. Zijn laatste volledige album ‘Hud Dreems’ dateert al van 2015, maar in tussentijd vuurde hij in een verschroeiend tempo op zijn geliefkoosde platform Bandcamp mixtapes af die volzitten van dezelfde soulvolle samples en lo-fi hiphopbeats die ‘1988’ zo tekenen.
De openingstracks ‘dont be afraid’ en ‘[bc] tm_s not promised mixen de levendige instrumentals, die hij op ‘Momma’ van Kendrick Lamar tentoon spreidde, met zijn typische stoffige drums en vocal samples . Op dit album toont Knxwledge echter meer ambitie en een grotere drang naar avontuur. Neem bijvoorbeeld de snijdende drums en de flikkerende synths van ‘awomanslifeislove’ of de gelijkmatige percussie in ‘amansloveislife_keepon’, dat dichter bij funk dan hiphop aanleunt. ‘Do you’ vindt zijn kracht dan weer in golvende pianotonen en pittige synths.
Los van deze uitschieters, bestaat het gros van ‘1988’ uit hapklare, korrelige loops en lo-fi beats die we allemaal verwachten van een Knxwledge-project. Vocal loops gaan hand in hand met schuifelende drumpatronen, fluctuerende toonhoogtes en piano-akkoorden die geknipt en geplakt worden. Op ‘solvelife’ pakt de producer uit Californië uit met warme hoornlijnen en vervormde vocals . Het soulvolle ‘itkanbe[sonice] – met collega Anderson .Paak – past zo tussen de tracklist van hun laatste samenwerking ‘Yes lawd!’.
‘1988’ is doorbakken van jaren ’70, ’80 en ’90 r&b en soul. Doorheen het album samplet hij steevast zijn favoriete platen. Het eerste nummer ‘don’t be afraid’ mengt een heel opzichtige sample van ‘Surrender’ van Kut Klose met een langzame lo-fi beat en verknipte vocals. ‘don_tgottabe’ teert op datzelfde nineties geluid vergezeld van een akoestische gitaar en soulvolle vocals. ‘itkanbe[sonice]’ is op zijn beurt opgebouwd rond ‘You’re the one for me’ van The Edwards Generation uit de jaren ’70.
Een persoonlijke boodschap stoppen in een plaat die zijn teksten grotendeels te danken heeft aan samples en verknipte radiofragmenten is geen evidente opdracht. Knxwledge slaagt daar op vernuftige wijze toch in: als je alle titels van de nummers achter elkaar plaatst krijg je een tekst over acceptatie en leven in het moment. Op die manier kan de producer toch zijn zegje doen. ‘1988’ klinkt grotendeels als een typisch Knxwledge album, maar af en toe weet hij je toch weer te verassen met een paar onverwachte instrumentale combinaties. De producer uit Californië zegent ons wederom met melodieuze hiphopbeats om bij weg te dromen. Ideaal in deze tijden van quarantaine.