Kehlani geeft zichzelf helemaal bloot op ‘Crash’

door Karel Nijs

Dat de Amerikaanse singer-songwriter Kehlani niet bang is om zich volledig open te stellen in haar muziek, is al langer duidelijk. Op ‘It was good until it wasn’t’, uit 2020, werden ongezonde relaties blootgelegd tegen een achtergrond van sfeervolle R&B. Het daaropvolgende, meer folky ‘Blue water road’ stortte zich vol overgave in de liefde. Met ‘Crash duikt Kehlani nu opnieuw diep in de emoties, maar voegt ze een speelser, sexy karakter toe aan de nummers.

De sprankelende leadsingle ‘After hours’, die over een sample van Coolie Dance Rhythm een nostalgische, clubgebaseerde R&B sfeer neerzet, voelt aan als de perfecte zomerse soundtrack. Het wordt al snel overtroffen door het glorieuze, dubbelzinnige seksanthem ‘8’. Hierin zweeft Kehlani’s veelzijdige stem zachtjes over een ratelende beat. De nummers variëren van zwoele slaapkamer-soundtracks, zoals het door Jill Scott ondersteunde ‘Sucia’ tot fel beschermende bangers zoals ‘Next 2 u’.

Kehlani laat zich echter niet beperken door genre of stemming. Zo leunt ‘Better not’ bijvoorbeeld eerder naar soulvolle country. ‘Chapel’ beschrijft dan weer de hoogte- en dieptepunten van een relatie in een mysterieuze rockballad. Doorheen de 13 gevarieerde nummers van ‘Crash’ is het vooral de emotionele eerlijkheid die opvalt. Het nummer ‘Deep’ beschrijft Kehlani’s gekwelde verleden en moeilijke jeugd zonder ooit om sympathie te vragen: “I’ve been in this bitch zero deep, came from sleeping on a mattress, that’s deep. Came from sleeping on the bare concrete.”

Het leven is ingewikkeld en Kehlani weet dat beter dan wie dan ook over te brengen. Thema’s zoals ontrouw, onzekerheid en relaties die verkeerd aflopen komen aan bod. Kehlani schuwt het niet om haar ziel bloot te leggen en te omschrijven wat deze gebeurtenissen met haar als persoon hebben gedaan. Dat is precies wat haar muziek zo krachtig en herkenbaar maakt. Ze weet diepe emoties om te zetten in prachtige melodieën. Dit stelt haar in staat om een diepe connectie te maken met haar publiek. Mensen kunnen zich herkennen in deze verhalen en er troost uit halen.

Dit album is een reis door een landschap van emoties, waarbij elk nummer een nieuw aspect van haar wereld onthult. Of het nu gaat om de  eerlijkheid van haar teksten of de diverse muzikale stijlen die ze aanneemt op dit album. Kehlani weet hoe ze haar publiek kan blijven aanspreken en verrassen. ‘Crash’ is nog maar eens een bewijs van haar groei als artiest.