‘Keep me on your mind/See you free’ is de derde studioplaat van het drietal Anaïs Mitchell, Eric D. Johnson en Josh Kaufman als Bonny Light Horseman. Drie rasmuzikanten, gepokt en gemazeld in de indiescene van de laatste tien jaar. Zo werkte Josh Kaufman al samen met Cassandra Jenkins, The National, The War on Drugs en veel meer. Eric D. Johnson speelde dan weer in Fruit Bats en The Shins. Anaïs Mitchell bracht vooral als soloartieste muziek uit. Genoeg adelbrieven dus. Tijd om in de opvolger van het heerlijke ‘Rolling golden holy‘ te duiken.
De titel van de plaat verwijst naar de eerste en de laatste song op de plaat. ‘Keep me on your mind’, de opener, is een muzikaal vergeet-me-nietje. De eerste zanglijnen en noten komen voorzichtig tevoorschijn in al hun fragiliteit. De opname is uitstekend en de zorgvuldige productie zonder al te veel franjes zorgt voor een aura van puurheid. ‘I know you know’ gaat over de hartverscheurende keuzes die geliefden soms maken. “I’m a fool if I love you and a fool if I let you go/I feel sorry for it all” vat dat perfect samen. De muziek is echter niet intriest, maar heeft een ondertoon van hoop.
‘When I was younger’ combineert een prachtige pianoriedel met een meeslepende baslijn en dito tromgeroffel. De gouden stem van Anaïs Mitchell zingt over een coming-of-age en hoe ouderdom jeugdigheid inhaalt. Verder neigt ‘Hare and hound’ naar de country, waar de hele plaat ongetwijfeld ook invloeden uit heeft gehaald. Op ‘Rock the cradle’ hoor je – net zoals op andere nummers – achtergrondgeluiden van tijdens de opname. Dit draagt bij tot warmte en authenticiteit, waarbij het lijkt of de gitaar en drumborstels zomaar voor het grjipen liggen.
Elke track zit vol métier, zowel op tekstueel als muzikaal vlak. ‘See you free’ is een ultieme boodschap en het laatste nummer op de plaat. De zonovergoten goedheid spat ervan af terwijl er meerstemmig “I just wanna see you/I wanna see you free” weerklinkt. Ook de snaarinstrumenten verkondigen de heilwens vol enthousiasme. Het getuigt van een levenservaring die een achttienjarige onmogelijk kan hebben. Met die wijsheid is het volledige album doorspekt.
Wie de moeite neemt om ‘Keep me on your mind/see you free’ van begin tot eind aandachtig te beluisteren, wordt daar ruimschoots voor beloond. Bonny Light Horseman levert opnieuw een dijk van een plaat af die bulkt van de mooie liedjes. Het is prachtig geproducete indiefolk met een groot hart, door een drietal dat het leven goed lijkt te doorgronden.