Als muziek onze samenleving is, dan is jazz de grootstad. Er gebeurt altijd iets, het is er nooit helemaal stil en het deint mee en vormt de tred van de mensen die er leven. In Londen maakt jazz momenteel een ware renaissance mee, met de 28-jarige Kamaal Williams als vaandeldrager. Hij startte als house-dj Henry Wu, richtte met drummer Yussef Dayes het jazz-duo Yussef Kamaal op en debuteert nu onder zijn eigen naam met ‘The return’. Jazz is terug van nooit echt weggeweest, en dat zullen we geweten hebben.
Er broeit wat in de Londense underground, en dan hebben we het niet over de kilometers metrotunnel die the tube doorheen de metropool loodsen. Eerder dit jaar verscheen ‘We out here’, een compilatie gecureerd door saxofonist Shabaka Hutchings (Sons Of Kemet) die behalve Hutchings zelf acht andere jazzheads in de schijnwerper zet. Het is een staalkaart van een scene die al veel langer borrelt, maar nu ook een breder publiek lijkt te bereiken nadat hiphop gaandeweg de weg plaveide voor een terugkeer van het genre. Aan de compilatie is ook een mini-documentaire gekoppeld, die je hieronder kan bekijken.
Net als de politiek bewuste soul en funk van Gil Scott-Heron, Roy Ayers en Stevie Wonder in de jaren zeventig biedt Kamaal Williams een instrumentale stem voor de woelige periode die Groot-Brittannië momenteel doormaakt. Hij neemt zijn tijd om nummers op te bouwen en zijn opties te verkennen, en bespeelt daarbij fijnzinnig de ruimte tussen de noten. Vanachter zijn keyboard krijgt hij bijstand van bassist Pete Martin, die zich vooral in ‘Broken theme’ en ‘High roller’ laat gelden. Zijn basgrooves lenen zich uitstekend voor nachtelijke autoritten, terwijl Williams de neon gloed van de straatlichten met zijn toetsen inkleurt. En dan is er nog drummer MckNasty die de grooves met de accenten verzoent en in ‘Catch the loop’ lijkt te knipogen naar Lander Gyselinck van STUFF. ‘Rhythm commission’ doet eveneens denken aan onze Belgische jazz-trots, al lijkt Pomrad ook nooit veraf. In ‘LDN shuffle’ is het dan weer de gitaar van bevriende muzikant Mansur Brown die als geheim wapen wordt ingezet.
Alles wat je hoort op ‘The return’ is improvisatie, zoals het de jazz-code betaamt. Na vakkundig de- en reconstructiewerk werden de ideeën opnieuw bijeen gepuzzeld, tot een bijzonder vloeiend geheel. In de stad van Kamaal Williams is het bijgevolg aangenaam wonen, en we nodigen hem graag uit op onze volgende barbecue.
Kamaal Williams speelt deze zomer gratis in Brussel tijdens de Feeërieën (28.08, Warandepark) en komt dit najaar naar Gent (26.10, Vooruit).