Na twee jaar is IAMX terug met het ambitieuze vijfde studioalbum ‘The Unified Field’. Al een hele tijd weet Chris Corner te fascineren met een eigenzinnige sound en een moeilijke balans tussen verschillende stijlen. Deze nieuwe worp is in dat opzicht niet veel anders, al kunnen de eigenzinnige combinaties niet altijd overtuigen.
Opener ‘Come with knives’ begint met een donkere synth gevolgd door onheilspellende Duitse vocals. Pas wanneer het refrein losbreekt valt alles in zijn plooi en wordt al snel duidelijk dat de plaat niet in één luisterbeurt alles prijs zal geven. Net bekomen van het openingsnummer volgt alweer een lied dat opgenomen lijkt op een andere planeet maar dan wel met een menselijk thema. ‘Sorrow’ klinkt en is hartverscheurend: liefdesverdriet bezongen over buitenaardse synths en gitaren, geen evidente combinatie. ‘Screams’, een nummer doordrongen van emotie, gemeend zonder meer, doet dan weer Chris Corners unieke stem alle eer aan. Corner zoekt steevast de grens op tussen extremen. Elke song lijkt een aparte mix van stijlen en geluiden. Helaas weet dit niet altijd te overtuigen. Zo wordt ‘Land of broken promises’ opengebroken met viool wat een zigeunerachtige sfeer met zich meebrengt, één van die combinaties die we dan weer minder konden pruimen.
Alles bij elkaar kunnen we besluiten dat dit album redelijk uniek oogt, voelt, en hoort. Corner weet met zijn fantasie geen blijf en creëert een eigen wereld met eigen waarden en normen. Het is aan de luisteraar om hierheen mee te gaan. Het sterkste punt is helaas meteen ook het pijnpunt. De eigenzinnige mix van stijlen en geluiden kan dan wel altijd uniek aanvoelen, toch geraakt Chris Corner hier niet altijd even vlot mee weg.
IAMX live zien kan binenkort in Luik (Les Ardentes, 11-14.07, info & tickets) en Brussel (Brussels summer Festival, 09-18.08, info & tickets).
Verdeeld door Sony Music