Een aanstekelijke, catchy plaat maken waar de rode draad ellende en miserie is? Houndmouth doet het schijnbaar moeiteloos met ‘From The Hills Below The City’. Hun geheim? Een mengeling van country, folk en rauwe rock onder het toeziende oog van Katie Toupin, Matt Myers, Zak Appleby en Shane Cody. Dit Amerikaanse viertal, waarbij op dit moment minstens één gezicht gesierd wordt door de obligatoire countrybaard, is met ‘From The Hills Below The City’ aan zijn debuut toe en pakt het tekstueel direct wat donker aan.
Drugs (‘Houston Train’), gokken (‘Casino (Bad Things)’), werkloosheid, kleine criminaliteit en het voorspelbare einde in de gevangenis (‘Penitentiary’) zijn maar enkele thema’s die de revue passeren. De personages in de heuvels onder de stad worden niet gespaard. Maar gelukkig is ‘From The Hills Below The City’ geen zwartgallige plaat. Integendeel. Verwacht je aan harmonieuze samenzang van alle bandleden, want misery loves company zoals ze zeggen, een heerlijke southern tongval, en een less is more-aanpak wat betreft de instrumenten. Een stevige maar niet overheersende ritmesectie gunt de zang en gitaarmelodieën af en toe de spotlight waar ze elkaar vervolgens mooi aanvullen.
Het genre is natuurlijk al bevolkt door een ruim assortiment van bands of individuen, dus wordt het al moeilijk om nog iets vernieuwends te doen. Het antwoord op de vraag of Houndmouth een verrassende sound brengt, is volmondig nee. Maar is dat per sé nodig? Ondanks alle kommer en kwel weet de groep een zeer onderhoudende plaat af te leveren.
Verdeeld door Konkurrent