Wanneer het over Belgische hiphop gaat, wordt er meestal snel gegrepen naar namen als Zwangere Guy en Brihang. Terecht, al wordt het tijd tijd dat het discours een beetje uitgebreider en inclusiever wordt. Want het is niet dat we daarvoor genoegen moeten nemen met matig. Met vrouwen als Miss Angel, Blu Samu en Martha Da’ro is er een hoogkwalitatief aanbod aan diverser geluid dat de normen uitdaagt. Ik durf de helft van mijn lever erom te verwedden dat we met die laatste iets achter de hand hebben die vergelijkingen met andere Belgen snel zal ontgroeien en overstijgen. Het is niet dat ik niet gehecht ben aan mijn lever, maar de coherentie en consequentie de de jonge artieste etaleert op deze ‘Cheap wine & Paris’ debuut-ep schept nu eenmaal verwachtingen.
Da’ro’s stem beslaat een ongehoord spectrum dat meer emotie en commotie teweegbrengt dan de gemiddelde Facebookpost van HLN. De intensiteit van ‘Ayuwe’ zorgt ervoor dat het thuishoort in een Spotifylijst met nummers waardoor je het gevoel krijgt dat je Trump met een blik kan laten wenen in een hoekje. ‘Fool’ is dan weer de intieme en integere tegenhanger.
Muzikaal is de rode draad strak gespannen waardoor er genoeg eigenheid overheen kan dansen. Voor de spannende ritmes in ‘STFU’ heeft mijn white ass bijvoorbeeld wel even tijd nodig om het uit te dokteren voordat er enigszins op de maat kan meebewogen worden. Ook visueel is alles tot in de puntjes uitgewerkt samen met Yaqine Hamzaoui binnen hun project Visual Poetry. Door deze artistieke discipline is Martha Da’ro over de volledige lijn heel herkenbaar. Dat schept mogelijkheden om op een sterke basis voort te bouwen en de groeimarge optimaal te benutten.
Als een jonge wijn die nog even tijd nodig heeft, is het geen kwestie of maar wanneer Martha Da’ro te groot wordt voor België. Tot de tijd dat we onze lever te goed doen aan een fles die enkel bovengehaald wordt voor speciale gelegenheden, sippen we geduldig aan goedkopere varianten.
Martha Da’ro speelt op 6 mei in de Botanique. Info en tickets vind je op de site.