Na het lichtelijk teleurstellende uitstapje naar Indierockland op ‘Blood From A Stone’ (2009), lijkt het erop dat de Noorse sirene Hanne Hukkelberg ervoor gekozen heeft om terug te keren naar de muziek die haar het beste ligt. Op ‘Featherbrain’ dartelt ze als een knipperlicht van feeërieke freak folk naar meer intense excentriciteiten.
‘Featherbrain’ is sterk genoeg om het uitkiezen van favorieten moeilijk te maken. En toch bleken enkele songs uiteindelijk voldoende indrukwekkend om hier afgeroepen te worden. Eerst is er ‘Noah’, een nummer waarin Hukkelberg haar klassieke stil/luid-oefening perfectioneert. De song vat samen waar het bij Hanne om gaat. Ze is wild, ze is gek, ze is onvoorspelbaar – en toch zo ongelooflijk zacht en kwetsbaar. De andere uitblinkers op het album komen er in een rijtje van drie. ‘My Devils’, ‘Too Good To Be Good’ en ‘SMS’ is een geniale hattrick die vooral de manische zijde van de zangeres laat zien. Met name laatstgenoemde klinkt haast als een duivelsuitdrijving.
Helaas waren het de misschien ietwat cliché vergelijkingen met de rest van de Scandinavische muziekscene die een geïrriteerde Hukkelberg richting de fletse indierock dreven op haar vorige album, maar je kan het de vele schuldige recensenten niet kwalijk nemen. Geboren en getogen in Noorwegen, kan ze er niet onderuit dat de vele topartiesten uit haar deel van de wereld een invloed hebben uitgeoefend op haar eigen muziek. Het typerende accentje helpt natuurlijk ook niet echt. Dit is echter allesbehalve een kritiek, want onze liefde voor de Scandinavische sound is groot.
Hanne schrijft muziek die rondzweeft tussen Björk en Efterklang, terwijl haar stem een fascinerende mix is van de lieflijke Emiliana Torrini en de eclectische Karin Dreijer Andersson. In de eerste plaats is ze echter gewoon Hanne Hukkelberg, een zangeres die op haar vierde album nog steeds genoeg imponeert en varieert om ons nu al te doen gissen naar wat de volgende langspeler zal brengen.
Hanne Hukkelberg live zien kan binnenkort in Antwerpen (Arenbergschouwburg, 06.05, info & tickets) en Leuven (Het Depot, 07.05, info & tickets).
Album verdeeld door Munich Records