Ogen gefronst en oren gespitst wanneer Portishead-lid Geoff Barrow de samenwerking aangaat met Ben Salisbury, een gelauwerde componist die onder meer een Emmy-nominatie op zak heeft. De psychedelica van Barrow in combinatie met de allround-stijl van Salisbury hebben in het verleden afzonderlijk al bewezen wat ze waard zijn. Dat zulke werkzaamheden kunnen uitdraaien op grootse prestaties is dus een feit, al moeten ze eerst de bewijzen op tafel leggen.
De op ‘Mega-City One‘ geïnspireerde soundtrack ‘DROKK’ is de uitloper van een eerdere samenwerking waarbij de heren de muziek verzorgden voor ‘2000AD’, geregisseerd door Pete Travis. Resultaat: afgekeurde composities. Dat dit niet veel goeds voorspelt was natuurlijk al lang achterhaald, maar zelfs na het niet voortgezette filmproject was de drang naar een vruchtbare samenwerking nog steeds aanwezig.
‘DROKK’ is de persoonlijke interpretatie van hoe de soundtrack van de stad zou moeten klinken. In het geval van Barrow en Salisbury krijgen we porties analoge synthesizer voorgeschoteld, met een pikdonkere sound die lijkt te zijn weggeplukt uit de jaren 70. De mysterieuze en sobere manier waarop deze gebruikt worden, zal menig synthliefhebber bekoren, maar vele anderen onberoerd laten. Waar je van Barrow interessante, sfeervolle stukken muziek verwacht, krijg je hier relatief korte en eentonige porties filmmuziek voorgeschoteld die nooit het gevoel geven helemaal open te breken.
Het begint nochtans niet slecht met ‘Lawmaster/Pursuit’, waar stuwende synths een psychedelisch feestje bouwen, maar hierna valt de plaat qua variatie en originaliteit al vrij snel uiteen. De simplistische, slecht aanhoorbare nummers als ‘301-305’ en ‘Council Of Five’ liggen net door hun eenvoud en rechtlijnigheid wat zwaar op de maag. Wanneer we bij momenten dan toch een grootser, speelser en veelzijdiger geluid te horen krijgen, wordt dit al even snel weer afgebroken door een plots einde van het lied, nog voor de climax echt bereikt wordt. Songs als ‘Justice One’, ‘Titan Bound’ en ‘Miami Gunman’ zijn hier perfecte voorbeelden van. Hierdoor blijft dit tripje jammer genoeg te veel op de vlakte.
Pluspunt: waar velen onder ons vaak smachtend wachten op een plaat die een samenhangend geheel laat horen, slagen ze er hier wel in om dit aan te bieden. Dat de samenwerking van Barrow en Salisbury vooraf ging aan een uitgestippeld concept om de sfeer van deze denkbeeldige film weer te geven is bijgevolg geloofwaardig en hoorbaar aan het gehele werk. Op de een of andere manier sluiten we niet uit dat de nummers dienst kunnen doen als soundtrack voor een psychologische triller, maar dit stukje muziek zonder bijkomend beeldmateriaal beluisteren is alvast geen aanrader.
Beluister ‘DROKK’ gratis op Bandcamp
Album verdeeld door Suburban