Queen zoeft in een ruimteschip langs decors uit Fritz Langs ‘Metropolis’. Brian Mays krullen wapperen in de wind. Aureolen van licht cirkelen rond het hoofd van Zijne Majesteit Snorremans. Deze beelden flitsten door ons hoofd toen we de intro van het nummer ‘Avalanche’ uit ‘Dunes’ van Gardens & Villa hoorden. Een flard synthesizers die vaag leek op ‘Radio Gaga’ had zijn effect niet gemist. Voor we het wisten, zaten we in de beruchte videoclip uit de jaren stillekens. Dat komt er van als je met je synthpop gretig verwijst naar de jaren 80.
Maar wie denkt dat Gardens & Villa met hun tweede worp verzwelgen in de stadionpop van de eighties heeft het gelukkig mis. De heren houden het stijlvol door veel oog te hebben voor subtiele details. We denken aan de smachtende vrouwenstem op de achtergrond in ‘Chrysanthemums’ of de subtiele fluitjes in de opener ‘Domino’. Met ‘Minnesota’ wordt het dansfestijn zelfs even onderbroken voor een ingetogen nummer dat begint als een trage pianoballad en open bloeit als synths en gitaren Chris Lynchs falset omzwachtelen. Het is het emotionele hoogtepunt van de (soms te gladde) plaat. Het vijftal uit Californië bedekt hun aanstekelijke songs steeds met een dun laagje melancholie, hoewel een vleugje kitsch nooit ver weg is.
Met dit aanstekelijke dansplaatje lijkt de donkere, trage, naar Beach House lonkende sound van het debuut van Gardens & Villa nog slechts een verre herinnering. ‘Dunes’ is een transformatie waar onze dansspieren maar wat blij mee zijn. Of de groep genoeg eigen smoel heeft om zich te onderscheiden van het enorme pak indiebands dat met een gelijkaardig geluid uitpakt, vragen we ons echter wel af. M83, Foster The People en MGMT voor ze zoveel paddo’s aten dat ze hun eigen hits begonnen te haten, leverden met eenzelfde sound al hitgevoeliger materiaal af. De boutade “dertien in een dozijn” halen we net niet boven. Sommige songs zijn “bewonderenswaardig matig”en iets minder op veilig spelen kan soms geen kwaad.
Laat dat de pret vooral niet drukken. Doe je moonboots, beenwarmers en zweetbandjes aan en dans, alsof de eighties nooit gestopt zijn. Als dan ‘Thunder Glove’ langskomt en dat nummer ‘Promised you a miracle’ van The Simple Minds oproept, dan bedekken we dat met de mantel der liefde. Ook de eyeliner van Jim Kerr had zijn charmes.
Gardens & Villa live zien kan binnenkort onder meer in Brussel (AB, 31.03, info & tickets), Rotterdam (Motel Mozaïque, 04-05.04, info & tickets) en Zwolle (Let’s Get A Little Lost, 05.04, info & tickets).
Verdeeld door Konkurrent