Takahide Higuchi, of ook wel Foodman, is een klein maar zeker gegeven in de Japanse elektronische muziek. Als we de vorige albums erbij nemen kunnen we geen één genre toeschrijven aan hem. Elk awerk brengt een nieuwe variatie van ambient, techno, experimentele noise, natuurgeluiden en soms eenvoudige house. Foodman zou naar eigen zeggen zijn passie voor het maken van muziek ontdekt hebben via Fluid, een videogame op de eerste Playstation die het mogelijk maakte eigen nummers te componeren. Sindsdien gaf hij zijn eigen draai aan het bredere domein van de elektronische muziek. Ook in 2021 worden we getrakteerd op een album. ‘Yasuragi land’ is zoals we het hadden verwacht, maar elk nummer zit origineel in elkaar.
Foodmans nieuwste lp bestaat uit vijftien korte nummers die klinken als snippers van geluiden en microbleeps uit rekenmachines. Hoe berekend dit ook mag klinken, tussen elke fragment zit er een oneindig potentieel aan onverwachte wendingen. De nummers ‘Omiyage’ en ‘Yasuragi’ zijn hier perfecte voorbeelden van en vormen de verdere blauwdruk van de plaat. ‘Yasuragi Land’ wordt ondersteund door de single ‘Michi no eki’, een nummer als een hoorspel waar verschillende digitale blokjes de oren strategisch inpalmen.
‘Aji Fly’ is een uitnodiging naar een eiland van Nintendo’s Animal Crossing. De melodieën klinken als kinderlijke naïviteit en brengen heel schattige beelden met zich mee. Het is het zoveelste nummer op het album dat het dansen doet plaatsvinden tussen de hersenkronkels, in plaats van op de dansvloer. Het meest conventionele nummer van ‘Yasuragi Land’ zal wel ‘Sanbashi’ moeten zijn. Het klinkt als een gestript housenummer waar de zachte zang alles bij elkaar houdt.
Foodman is een artiest die vaak onder de radar blijft, maar met deze review willen we de aandacht vestigen op een artiest die integer en experimenteel blijft in zijn vak. We zijn er nog niet uit of de strakke mathematiek nu gezond enerverend is of juist structuur brengt na een chaotische dag. ‘Yasuragi Land’ kan in beide noden voorzien.