Damien Jurado was afgelopen weekend te bewonderen in de eerste aflevering van het nieuwe seizoen van de Canvasconnectie. De creatieve omnivoor is onder andere bekend als beeldend kunstenaar, maar de aandacht ging in de eerste plaats uiteraard naar zijn muzikale verdiensten. ‘s Mans oeuvre omvat ondertussen al 13 langspelers, een heleboel ep’s en een livealbum. Toch doet de naam Damien Jurado slechts bij enkelen meteen een belletje rinkelen.
Hoewel hij al actief is sinds 1997, trad hij pas in 2012 op het voorplan met ‘Maraqopa’, het eerste luik van een trilogie over het fictieve plaatsje Maraqopa. Het album werd lovend ontvangen, net als opvolger ‘Brothers en sisters of the eternal sun’. En nu is er dus sluitstuk ‘Visions of us on the land’. Dat lijkt op het eerste zicht een stevige hap om te verteren. Zodra de afspeelknop is ingedrukt, vergeet je echter de tijd en dat er zeventien nummers op je liggen te wachten.
Producer Richard Swift, bekend van zijn werk voor onder andere The Shins en Nathaniel Rateliff, zit opnieuw achter de knoppen en brengt het beste in Jurado naar boven. Een gevarieerd palet aan klanken wordt ten berde gebracht en biedt een streling voor het oor. Een scheutje lieflijke singer-songwriterfolk, een streepje furieuze indierock, een wolkje zeemzoete pop of een teentje hartverscheurende folk; ze staan allemaal te drummen om een plek in je hart te veroveren. Het moet bijzonder aangenaam vertoeven zijn daar in Maraqopa. Absolute uitschieters zijn ‘QACHINA’, ‘On the land blues’, ‘Exit 353’ en ‘Queen Anne’.
De enige bemerking is dat je het bepaalde dingen misschien wel al hebt gehoord op de eerste delen van de trilogie, al is het een kniesoor die daar op let. Voor je er erg in hebt is de plaat afgelopen en heb je al op replay geduwd. Zoveel schoonheid kan je nu eenmaal niet genoeg beluisteren.
Album verdeeld door Konkurrent
Je kan Damien Jurado live aan het werk zien in de Botanique op 10 april (info & tickets)