Clairo groeit op in het prachtig, soulvolle ‘Charm’

door Agnetha Van Mieghem

Claire Cottrill, beter bekend als Clairo, keert met ‘Charm’. Haar derde intussen volgt ‘Immunity’ (2019) en ‘Sling’ (2021) op. In tegenstelling tot die albums werd deze zonder een label uitgebracht. Verder werkte Cotrill voor het album samen met producer Leon Michels, bekend vanwege zijn werk in El Michels Affair.

Het openingsnummer van ‘Charm’ is ‘Nomad’. Het nummer gaat in op eenzaamheid en liefdesverdriet: Clairo wil liever alleen zijn dan iets op het spel te zetten voor de liefde. Als opener van de elpee valt het nummer wat tegen omdat het los voelt van de andere nummers. Hierdoor begint ‘Charm’ een beetje met een valse start. Als opener geeft het ons geen gepaste vooruitzichten of verwachtingen over het album alhoewel het verder een prima nummer is. Dat wordt duidelijk na het meermaals luisteren naar ‘Charm’. Als we die gedachte echter opzij zetten, is er geen probleem: de rest van het album maakt het namelijk meer dan goed.

In de funky, luchtige ‘Sexy to someone’ wil Clairo simpelweg dat iemand haar sexy vindt om iets interessants in haar leven te hebben. Zo zingt ze in het refrein: “Sexy to somebody, it would help me out / Oh, I need a reason to get out of the house / And it’s just a little thing I can’t live without.” De tekst klinkt relatief herhalend, misschien zelfs wat oppervlakkig. Toch werkt dit perfect met haar warme stem en de gecontroleerde staccato’s van de piano. Door een vergelijkbaar ritme doet ‘Add up my love’ denken aan een verre zus van ‘Sexy to someone’. Nochtans spreken de liedteksten elkaar tegen: ‘Add up my love’ omarmt zelfliefde en zelfontdekking terwijl ‘Sexy to someone’ dit tegenspreekt.

Het negende nummer op de tracklijst, ‘Echo’, springt eruit met de dromerige productie en het zwevend gezang van Clairo. Hier zingt de zangeres rustig over haar onbeantwoorde liefde en het verlangen naar een wederkerigheid in een relatie. There is something that I need from you / And you’re the only one that knows / And if I told the world I needed you / Would you hear your name echo?”, klinkt het onder meer. Een “echo” in deze context dient als een metafoor voor romantische gevoelens die meermaals onbeantwoord blijven. Met de tekst brengt ze een gevoel van herkenbaarheid in de formule. Bijzonder aan het nummer is het ruime arsenaal aan instrumenten. Zo zijn er naast drums en gitaren ook een orgel en een fluit te horen.

Wat we fijn vinden aan ‘Charm’ is dat het album een eindproduct is, typerend aan Clairo. Net als ‘Immunity’ en ‘Sling’ kan je werkelijk naar het album luisteren, waar dan ook. Om even een beeld te schetsen: je hoort Clairo’s zachte en soulvolle melodieën, gemengd met ouderwetse instrumenten, op een regenachtige zomeravond in de slaapkamer, een treinrit of een wandeling in het park.

Door de bespreekbare onderwerpen zijn haar teksten zowel pakkend als herkenbaar. Bovendien is het opmerkelijk hoe er geen samenwerkingen zijn op de tracklijst. Hiermee laat ze succesvol zien dat haar aanwezigheid op het album volstaat. Met ‘Charm’ toont de zangeres evenzeer haar eigenaardige als speelse kant, vinden we. De vooruitgang die Clairo heeft gemaakt sinds haar debuutalbum ‘Immunity’ is groot.