Charli XCX feest triomfantelijk en stoutmoedig op ‘BRAT’

door Yannick Verhasselt

We schreven het al in onze feature in de aanloop van de release van het album. Charli XCX trimofeert, via de détour die ‘CRASH’ was, op ‘BRAT’. De Britse underdog van de popmuziek kiest op dit album resoluut voor zichzelf en voor een sound die compleet haar eigen is.

Haar laatste album ‘CRASH’, uit 2022, werd aangekondigd als haar meest serieuze poging om ‘the game‘ van de muziekindustrie te spelen. XCX verkoos bewust weg te stappen van het hoekje van de outcasts. Daar waar ze een thuis vond in het label PC Music – en SOPHIE als haar goddelijke voorbeeld. Ze gebruikte voor ‘CRASH’ voor het eerst een A&R-persoon en stond bovenaan verschillende charts.

Nummers van het album waren sonisch zo mierzoet op een manier dat Charli niet meer had geklonken sinds haar ‘Boom clap’-dagen van weleer. ‘Speed drive’, een song die op de soundtrack van dé blockbusterfilm van 2023 Barbie stond, bleek een succes. Commercieel was het album haar meest succesvolle album, op dat punt, in haar carrière. Maar binnen de fanbase weerklonk geen eruptie. Ze verschoof de naald niet zoals ze dat deed in ‘Pop 2’, ‘Vroom vroom’ of ‘how i’m feeling now‘. Wél, zorgde het ervoor dat ze vrij kon komen van haar labelcontract bij Asylum (een sublabel bij Atlantic) en meer vrijheid elders kon vinden. Toch koos ze ervoor om bij het hoofdlabel haar contract te verlengen (hoofdzakelijk om àl haar masters op één plek te behouden). Hoewel het album aanvoelt als vrij confronterend en anti-establishment, is ze dat dus in se niet echt.

Afgaande op de muziek in ‘BRAT’, heeft dat plotse succes wel een aantal oude angsten open gereten. Zoals in ‘Rewind’: “I used to never think about Billboard / But, now, I’ve started thinking again / Wondering ’bout whether I think I deserve commercial success“. Op de albumopener ‘360’ onderzoekt ze het concept van een it-girl te zijn. Het is een bubbelige popbanger die verder weinig om handen heeft. In een serie van tweets, nog voor ze officieel aan haar album roll-out begon, had ze het over minimalisme te brengen in haar songs. Wel, deze song omkapselt het perfect.

Totaal anders is ‘Von dutch’. De single vatte de onnavolgbare pr-campagne aan. De track is groots, abrasive, pompend en vat perfect samen waar dit album precies om draait: kolkende club bangers die een massa in extase kan brengen. Charli komt in overeenstemming met zichzelf na het commerciële succes van ‘CRASH’ en vindt zichzelf terug in de clubmuziek waar ze haar tienerjaren in heeft doorgebracht. Die baslijn is zo verschrikkelijk catchy dat het in je oren blijft kleven. “Von Dutch, cult classic but I still pop / I get money, you get mad because the bank shut“, hoor je haar nog nakallen op een beat die van Felix Da Housecat of Boys Noize had kunnen geweest zijn. ‘B2b’ valt trouwens in dat even Franse bedje te leggen.

De invloed van SOPHIE is wijd besproken en valt ook over dit album nauwelijks te ontlopen. Op ‘So I’ richt ze zich direct tot haar: “When I’m on stage sometimes I lie / Say that I like singing these songs you left behind / And I know you always said, “It’s okay to cry“. De song is één van de weinige, oprechte momenten waarop de dancerollercoaster even tot stilstand komt. Ze reflecteert erin dat haar eigen onzekerheden en de manier waarop ze haar bij momenten verafgoodde haar gevoelens in die vriendschap wat in de weg stonden.

En hoewel het onmogelijk te bevestigen valt, voelt artistiek de ruwheid waarin de songs clashen als een soort verderzetting van SOPHIE’s werk. Een nummer als ‘Club classics’ voelt daarin bijvoorbeeld vrij vintage-SOPHIE aan. Toch staat XCX vooral centraal op ‘BRAT’.

Charli XCX’ ‘BRAT’ is een sprankelende triomf van inventiviteit en popvernuft. Met een mix van speelse melodieën, vooruitstrevende producties en catchy hooks, weet ze haar unieke stempel op de popmuziek te zetten. Bovendien barst elk nummer van energie en creativiteit. Verder vermengt Charli genres en verlegt ze (nog maar eens!) grenzen. Het album is een must-listen voor elke muziekliefhebber. Kortom, ze omarmt haar artistieke visie vollediqg. Het resultaat is dus een gedurfd en onweerstaanbaar album.