British Murder Boys brengt het donkere nachtleven naar de studio op ‘Active agents and house boys’

door Yannick Verhasselt

Je kunt het de beste niet wijs maken, en toch. De Britse dj’s Surgeon en Regis die al twee decennia sporadisch als British Murder Boys live opereren brengen hun debuutalbum uit. Zowel hun output als shows werken als een knipperlicht in een nachtclub. Wanneer iets de speakers mag aanraken, hangt louter van hén af. Net daarom voelt deze release zo speciaal. Niet alleen omwille van de tijd die er is over gegaan om een elpee uit te brengen.

‘Fire in the still air’, de live-recording van hun set tijdens Berlin Atonal 2019, voelde eveneens als een evenement op zich aan. Een testament hoe guur en meedogenloos techno kan klinken. Op ‘Active agents and house boys’ toont BMB zich nog steeds van hun meest rauwe kant. Hoewel het allemaal iets minder industrieel aanvoelt en er meer richting EBM en coldwave wordt geneigd, ramt deze plaat je nog steeds ongegeneerd door midden. Anno 2024 klinken The Boys funkier en tegelijk koeler dan ooit. ‘Killer I said’ is een dubby track die langzaam maar zeker onder je nekvel gaat kruipen. Het met acid doordrenkte ‘We will show you’ voelt dan weer als een koele jaren negentig track.

Naast de ijzingwekkende synths die bijvoorbeeld ‘Keep it down’ kenmerken, vallen vooral de vocals van Regis op doorheen het album. Eens worden door veel lagen mist gegooid, elders echoot de Brit zoals op ‘You said you want to’ je als een buitenwipper achterna. Techno lijkt vandaag de dag enkel nog te draaien om de kick en het tempo dat een nummer aangeeft. Op het album tonen de twee dat er meer te doen valt het met het genre dan enkel de bpm’s hoger of lager leggen. Het door acid bedolven ‘This is a calling’ is bijvoorbeeld niet meteen het ‘typische’ technonummer. Evenmin is dat het geval met de metalen weerhaken in het kolkende ‘It’s in the heart’.

Regis en Surgeon trachten op dit album je niet de klassieke oplawaai te verkopen. Dit is een album dat kan geluisterd en meegedragen worden. Je zou het bijna songwriting kunnen noemen, hoe de twee de tracks in achtvoud van elkaar weten te onderscheiden en een eigen smoel te geven. Voor een genre als techno is dat allesbehalve gemakkelijk. Bovendien slaagt British Murder Boys er prima in om de magie van hun live-opnames naar een studiosetting te vertellen. Veel lof daarvoor mag uitgaan richting Regis die zijn stem op verschillende, knappe manieren aan de tracks verleend.