De Schotten van Belle And Sebastian laten opnieuw van zich horen. De laatste release van de band die in 1996 onder leiding van zanger Stuart Murdoch het levenslicht zag, dateert alweer van drie jaar geleden. Helaas kraaiden wij hier even iets te vroeg victorie, want al gauw bleek het om een compilatie te gaan. Met ‘The Third Eye Centre’ heeft Belle and Sebastian een opvolger klaar voor het in 2005 verschenen ‘Push Barman To Open Old Wounds’. Hierop werden de B-sides verzameld die gereleased werden tussen 1996 en 2001. Met deze nieuwe verzamelaar wordt de draad opgepikt en doorgetrokken tot 2010.
Goed nieuws voor de fans: Zo goed als elk nummer dat ooit als B-side of bonus track uitgebracht werd, is terug te vinden op ‘The Third Eye Centre’. Slecht nieuws voor de verzamelaars dus, die in het bezit zijn van elke single of EP die de groep al op de wereld losliet. Gelukkig kunnen zij zich verheugen op één nooit eerder uitgebrachte remix van ‘Your Cover’s Blown’.
Belle and Sebastian is één van die groepen waarbij je weet wat je kunt verwachten. Murdochs stem is herkenbaar uit de duizenden en ze weten als geen ander hoe ze opgewekte melodietjes moeten vermengen met teksten die druipen van de melancholie en weltschmerz. Geen wonder dat deze bende vaak met The Smiths vergeleken wordt. Dat is ook hier niet anders. Het album gaat van start met de uit 2004 afkomstige single ‘I’m A Cuckoo’. De gitaren werden echter ingeruild voor panfluiten en ook de percussie is veel exotischer. De originele stem is behouden, maar de muziek wordt hier gebracht door de Australische groep The Avalanches. Ook ‘Love On The March’ klinkt met zijn bossanova erg tropisch, terwijl in ‘Passion Fruit’ dan weer de western tour opgegaan wordt.
De typische samenzang tussen Murdoch en violiste Sarah Martin vinden we terug op het door Martin geschreven ‘Heaven In The Afternoon’ en ‘(I Believe In) Travellin’ Light’. Van de twee EP’s die de band sinds die eerste verzameling uitbracht, krijg je uit elk één lied voorgeschoteld, waaronder één remix. We spraken daarnet al over die nooit eerder gereleasede versie van ‘Your Cover’s Blown’. We hadden het niet erg gevonden als deze voor eeuwig onder het stof was blijven liggen. Wij vinden vooral de herwerking van ‘I Didn’t See It Coming’ door Richard X geslaagd.
Naast dat nummer krijgen we van hun laatste worp nog de drie bonustracks geserveerd. Het valt ons op dat ‘Suicide Girl’ en ‘Last Trip’ liedjes zijn die al na één luisterbeurt blijven hangen, niet evident wanneer je weet dat ‘The Third Eye Centre’ maar liefst negentien deuntjes op je los laat. Dat is ook het grootste probleem van het album. Een uur en tien minuten luisteren naar materiaal dat in principe niet goed genoeg was om volwaardig uitgebracht te worden, is lang. En omdat het hier een verzameling betreft, is er evenmin echt een opbouw te bespeuren en missen we ook de samenhang doorheen de tracklist.
Maar begrijp ons niet verkeerd: zelfs het minderwaardige werk van Belle And Sebastian doet ons hart sneller slaan dan dat van Mathieu De Ruyck wanneer hij zijn achterstallige facturen onder ogen krijgt. We zijn er dan ook van overtuigd dat al wie de sympathieke Schotten in dat sneller kloppende hart koestert, met ‘The Third Eye Centre’ een mooie aanwinst in huis zal halen. Laat je dus niet afschrikken door de score die we de plaat gaven, trek alvast je sokken uit en bereid je maar voor om op en neer te dansen als een hippie tijdens de zonnewending.
Belle And Sebastian zijn momenteel niet in onze streken te zien.
Verdeeld door Konkurrent