Wat is jouw top 5 all time van liedjes over rivieren ? De vraag had zo kunnen weggelopen zijn uit “High Fidelity” van Nick Hornby. We wedden dat je heel uiteenlopende lijstjes zou krijgen, want hoeveel artiesten hebben er geen nummer met “river” in de titel… In de lijstjes van dromerige tienermeisjes of klassiek geschoolde maar naar alternatieve pop luisterende jonge vrouwen (om meteen maar enkele veralgemeningen te maken) zou Agnes Obel kunnen binnensluipen.
De Deense singer-songwriter zag alvast één van haar nummers gebruikt worden in een tv-spot voor een Duitse gsm-provider, en Thomas Vinterberg gebruikt drie liedjes van haar in de herfst te verschijnen debuutalbum in zijn nieuwste film. Nu is er alvast een eerste EP, met twee eigen songs én een cover van “Close Watch” (John Cale).
De stem in de eerste strofe van titelsong “Riverside” klinkt heel erg bekend, en toch niet thuis te brengen. Ergens in de buurt van Tori Amos (maar minder scherp), Heather Nova (maar minder gepolijst) en Regina Spektor (maar met minder accent) moeten we haar situeren, en doordat Agnes Obel enkel zichzelf begeleidt op piano, vertoeft ze meteen in dat selecte gezelschap. Laten we er geen doekjes om winden: de stem is intrigerend, de piano krijgt een evenwichtige plaats en de liedjes blijven ook na herhaalde beluistering mooi.
Agnes Obel maakt John Cale’s “Close Watch” dubbel zo lang, en een vrouwenstem geeft het nummer meteen een ander timbre. De diepte die ze aanbrengt in vooral de laatste minuut, zal ongetwijfeld voor- en tegenstanders kennen. Maar het valt niet te ontkennen dat deze cover mooi past tussen de twee eigen nummers, en dat is voor een debutant een welkom compliment.