Tinashe is al sinds het prille begin van haar carrière een begrip in de R&B-scene. Haar doorbraaknummer ‘2 on’ uit 2014 wordt gezien als de perfecte samensmelting van R&B en hiphop. Haar vierde plaat, het eclectische ‘Songs for you’ uit 2019, liet zien dat ze bijna alles kan. De plaat ’333’ – haar tweede als onafhankelijke artiest sinds ze weg is bij platenlabel RCA – toont haar creatieve onafhankelijkheid. Het album treedt daarbij in de voetsporen van ‘Songs for you’.
Het album begint met een vleugje zwoele, trap-beïnvloede beats. ‘Let go’ voelt zowel goed gemaakt als doordringend speels aan. Op het dromerige, grillige nummer verwerkt Tinashe vroegere drama’s en durft ze stillaan vooruit te kijken. De dingen zien er nadien alleen maar beter uit met het vervolgnummer ‘I can see the future’. Daarbij doet de track meteen denken aan haar mixtape-dagen.
De singles, ‘Bouncin’’ en ‘Pasadena’, introduceren nog een andere facet van Tinashe. Het is er eentje die graag hyperpop en vlijmscherpe synths wil verkennen. Het wordt snel duidelijk dat ‘333’ geen radicaal vernieuwende plaat is, maar wel sterk werk. Tinashe’s post-RCA-albums voelen coherent aan. Hoewel ze graag experimenteert met nieuwe klanken, voel je evenwel dat ze weet waar ze mee bezig is en welk verhaal ze wil vertellen. Dankzij het gebruik van futuristisch klinkende producties, instrumenten en genre-mixing blijf je steeds nieuwe dingen ontdekken. Hierdoor vermijdt het album in eentonigheid te vervallen.
De track ‘Undo (back to my heart)’ en Rihanna-achtige powerballad ‘The chase’ mogen dan niet echt innoverend klinken. Het zijn allebei zeer aanstekelijke nummers. De hoogtepunten van Tinashe’s nieuwe studioalbum zijn hoogstwaarschijnlijk ‘Unconditional’ en de toepasselijk getitelde afsluiter ‘It’s a wrap’. Die eerste is een glinsterende danstrack geproduceerd door Kaytranada. Die laatste is een vrijwel gezellige familieaangelegenheid. Tinashe verschijnt op het nummer namelijk met haar twee jongere broers Quiet Child en KUDZAI.
Tinashe is altijd een beetje de underdog geweest. Ze is nooit de diva geweest van de gigantische streamingcijfers. Toch hebben haar intenties om trouw te blijven aan zichzelf en haar vakmanschap het mogelijk gemaakt om zo’n waarachtig oeuvre uit te brengen met ‘333’.