Verslag Thomas Konings, foto’s Pascal Liagre
Gisteren was het een dubbele feestdag voor ons. Niet alleen was het Wapenstilstand, ook mochten we naar het Koninklijk Circus voor een concert van de Oxfordse band Foals.
Eerst kregen we met Everything Everything nog een support act van formaat op ons bord. De artpoppers bleken duidelijk over meer zelfvertrouwen dan het gemiddelde voorprogramma te beschikken en brachten een mature show die het publiek met momenten kon boeien. Toch vonden we dat het vijftal al te vaak tussen braaf experiment en geslaagde popsong bleef hangen. Spanningsbogen ontbraken namelijk en van pakkende melodieën was evenmin sprake. Je moet het overigens voor Jonathan Higgs’ hoge falsetto en theatrale bewegingen hebben. Voor ons waren zijn vocalen de ultieme afknapper van deze openingsband.
Je zag het al aan Yannis’ stoere tattoo en fel verstevigde torso: Foals zijn niet meer de indiejongetjes van weleer. Voortaan presenteren ze zich als vijf stevige rockers die hun baarden weelderig laten groeien en hun kelen ’s morgens smeren met een fikse geut alcohol. Het vroeg gespeelde ‘My Number’ toonde voorgaande stelling meteen aan. De dansvloerkraker was te afhankelijk van zijn frivole discoklanken en vormde daardoor het dieptepunt, al is dat hier zeer relatief, van het gebrachte optreden.
De stevigere ‘Holy Fire’-songs konden daartegenover wel geheel overtuigen. ‘Providence’ bijvoorbeeld, met z’n oerkreten, monsterriff en laag per laag opbouwende, verwoestende finale. Of ‘Inhaler’, de industriële splinterbom die gevaarlijk strak gespeeld werd door het Britse gezelschap. Voorts kregen de oudere liedjes eveneens een opfrissing. ‘Red Socks Pugie’ klonk voller en vitaler dan ooit tevoren en zorgde voor het eerste euforische moment van het concert. Ook het opgeviste ‘Hummer’ kreeg een testosteroninjectie waarmee het quintet op glorieuze wijze zijn bisronde kon aftrappen.
Onweerstaanbaar werd het helemaal bij ‘Two Steps Twice’, de nu al legendarische afsluiter die de mannen minutenlang rekten om Phillippakis de mogelijkheid te geven letterlijk een zegetocht in te zetten. Met zijn zinderende einde vormde het nummer een perfect sluitstuk van een uitzinnige avond. Tot slot hebben de ex-mathrockers – zoals het echte macho’s betaamt – een peperkoeken hart. Dat toonden ze onder meer bij de excellente slowburner ‘Spanish Sahara’ die stilaan tot een echte klassieker uitgegroeid is en zoals steeds onze armen bezaaide met kippenvel.
Foals domineerden gisteren het Koninklijk Circus als echte rocksterren met een magistrale set die zeker naar het einde toe onwaarschijnlijk hard uit de hoek kwam. Bovendien mag de Britse band nu zowel live als op plaat tot het allerhoogste niveau gerekend worden.
Live Nation programmeert binnenkort onder meer The 1975 (Botanique, 12.11), Unknown Mortal Orchestra (AB, 13.11) en The Leisure Society (Muziekodroom, 15.11). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.
Verdeeld door Warner Music