‘Blonde’, de tweede plaat van de Canadese Beatrice Martin, verwijst naar haar haarkleur en naar een Frans woord voor ‘vriendin’, maar alludeert ook op de vooroordelen over blondjes waar ze mee te maken kreeg na de release van haar debuut. Haar warme, haast meisjesachtige stem en haar uiterst charmante verschijning doen je bijna vergeten dat ze niet zo’n lieve meid is als ze klinkt. Beatrice staat volgetatoeëerd, was verzeild in wat controverse rond naaktfoto’s en deze richting à la Carla Bruni had ze waarschijnlijk nog niet in gedachten toen ze nog keyboard speelde in een post-hardcore band.
Het thema op deze plaat zijn relaties en alles wat daarmee te maken heeft, van verliefd zijn tot break-ups. Deze keer legt Beatrice alles op tafel en laat ze je meekijken in haar diepste hartenroerselen. Haar opvallendste kenmerk zijn de pianogedreven melodieën die haar stem in de verf zetten, zonder hierin te overdrijven (‘Place De La République’, ‘Cap Diamant’). Maar meer dan op haar eerste worp zijn er deze keer ook gitaren, blazers en zelfs een koortje in het openingsnummer bij, en kiest ze voor een retro 60’s sound om haar treurige maar mooie popnummers in te kleden. Ondanks de vaak trieste teksten klinken de melodieën in ‘Adieu’ en ‘Verseau’ toch speels en gelukkig en blijven de arrangementen subtiel, wat het geheel juist mooi maakt. Uiteindelijk horen we wel vaak hetzelfde, maar in ‘Loin D’Ici’ probeert ze hier iets aan te doen door Sam Roberts erbij te halen voor een duetje.
In de Franssprekende wereld is deze blonde deerne een echte sensatie. In 2010 verkocht ze al lang op voorhand de AB uit. En terecht, want Cœur De Pirate smeedt welgefabriceerde popsongs die de moeite zijn om ontdekt te worden door de Nederlandstaligen.
Cœur De Pirate live zien kan eind 2011 in Brussel (Ancienne Belgique, 04.12, info & tickets) en Lille (L’Aeronef, 05.11, info & tickets)
Album verdeeld door Universal Music