De Canadese belle Béatrice Martin maakt reeds twee albums lang furore onder het pseudoniem Coeur de Pirate en staat zo garant voor clevere melodieuze songs die ze door haar frêle stem en virtuoze pianospel een karakteristiek kantje geeft. Haar vuurproef doorstond ze reeds na haar eerste album ‘Coeur de Pirate’, waarop ze meteen naar een van de podia van Botanique werd gekatapulteerd. Hoewel ze toen bijna uitsluitend in het zuidelijke deel van de taalgrens naambekendheid had verworven, bleef dankzij visitekaartje ‘Comme des Enfants’ een noordwaartse verspreiding van het Coeur de Pirate-virus niet lang uit. Amper een jaar later stond ze voor een uitverkochte AB en afgelopen zondag werd de jongedame uitgenodigd om dit nog eens over te doen, ditmaal met een tweede langspeler, ‘Blonde’ genaamd, op zak.
Het publiek enthousiast maken leek een koud kunstje voor Béatrice. Onder een oorverdovend gejoel werd ze op het podium welkom geheten, waarop ze meteen inzette met enkele nieuwe nummers onder begeleiding van haar band. Deze laatste partij bezorgde de avond helaas geen meerwaarde. De finesse van vele van Béatrices nummers werd door de ongepaste en overheersende aanwezigheid van gitaar en slagwerk gereduceerd tot een eenheid van onoriginele popchansons. Coeur de Pirate bracht liedjes die op zich al niet bijster variëren op een weinig originele manier en zorgde zo dat noch ‘Ensemble’, ‘Pour un Infidèle’, ‘La Vie est Ailleurs’ of ‘Hotel Amour’ – ondanks haar mateloze enthousiasme en charme – enige identiteit behielden en allemaal verdwenen in de vergetelheid van de avond. Typerende pianodeuntjes verdronken in de om aandacht schreeuwende bezetting en parels uit Coeur de Pirates oeuvre passeerden onopgemerkt de revue.
Kippenvelmomenten bleven op deze manier helaas lange tijd uit. Het was pas bij het tweede luik van de avond, zijnde de bisronde, dat de schattige Béatrice haar nummers de gepaste eer aandeed door alleen op het podium te verschijnen en in alle eenvoud de hele zaal mee te slepen in zeer welkome, adembenemende vertellingen als ‘Francis’ en ‘Cap Diamant’. Intiem en in een schoonheid die bijna tastbaar werd sloot Coeur de Pirate zo de avond af.
Helaas verlieten wij de zaal met een wrange nasmaak. Coeur de Pirate toonde ons een glimp van haar kunnen, maar leek niet bij machte te zijn om andere muzikanten in toom te houden. Ze verloor haar positie als spilfiguur meermaals en ging zo veel te vaak ten onder aan haar eigen ambitie.
Live Nation zet binnenkort onder meer The Vaccines (19.12), Wilco (02 + 03.03) en Charlie Winston (26.03) op het podium van de AB. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.