Toen Fanfarlo drie jaar geleden ‘Reservoir’ uitbracht, leek de toekomst van de band nog alle kanten uit te kunnen gaan. Ook al werden ze geprofileerd als een kleine Londense indieband met een zanger uit Zweden, het was tegelijkertijd duidelijk dat de groep over een zekere grandeur beschikte. De manier waarop ze op het eerste gehoor subtiele liedjes lieten ontspinnen in grootse climaxen en weidse arrangementen en orkestraties liet daar geen twijfel over bestaan.
Ook al klinkt Fanfarlo anno 2012 nog steeds onmiskenbaar als Fanfarlo, hun sound heeft toch duidelijk een vers laagje verf gekregen. De orkestjes zijn niet verdwenen, maar wel aangespoord om een toontje lager te spelen. Veel van de schaamteloze romantiek die het debuut overheerste, is op de nieuwe plaat ‘Rooms Filled With Light’ ingewisseld voor een frissere, modernere sound. Met name opener ‘Replicate’ laat een heel andere, hoekigere kant van de band horen, terwijl ook ‘Lenslife’ de groep nieuw leven inblaast. Fans van laatstgenoemd nummer raden we overigens aan om eens te luisteren naar Bell X1’s laatste plaat ‘Bloodless Coup’. Helaas werkt de nieuwe formule niet altijd even goed. ‘Tunguska’ is eveneens een voorbeeld van de nouveau Fanfarlo, maar weet jammer genoeg geen blijvende indruk na te laten.
Tevens interessant is dat de nummers waarin de groep terugkeert naar zijn originele sound – ondanks hun vele en meestal geslaagde inspanningen om anders te klinken – de uitblinkers zijn. ‘Deconstruction’, ‘Tightrope’, ‘Feathers’ (Arcade Fire meets Maccabees, anyone?) en vooral single ‘Shiny Things’ zijn de ietwat klassieke, poëtische en bovendien overheerlijke songs die een Fanfarlo zonder remmen laten horen, en die ‘Rooms Filled With Light’ een van de essentiële lenteplaten van 2012 maken.
Fanfarlo live zien kan binnenkort in Brussel (Botanique, 15.05, info & tickets) en AMsterdam (Indiestad @ Bitterzoet, 16.05, info & tickets).
Album verdeeld door Warner Music