Foto’s Nick De Baerdemaeker, verslag Yanni Ratajczyk
Patti Smith bracht met ‘Banga’ zopas één van de rustigste platen uit haar rijk gevulde carrière uit. Je kunt je dan afvragen of de zangeres uitgedoofd is, of dat ze nog altijd op zoek is naar nieuwe uitdagingen. Wij gaan voor de tweede stelling.
65 jaar. Dat is een leeftijd (althans in de muziekwereld) om U tegen te zeggen. Nochtans hebben we in het Rivierenhof gezien dat op enthousiasme geen leeftijd staat als het van Smith afhangt. Ze beklom het podium met de woorden ‘Good evening Antwerp, good evening Belgium’ en trapte de set af met de onvervalste klassieker ‘Dancing Barefoot’. Hierbij zagen we meteen dat de zangeres er zin in had. Wel hadden we even onze twijfels over de begeleidingsband, die tijdens het openingsschot wat statig het podium in palmde, terwijl Patti Smith het op een heupwiegen zette.
Gelukkig duurde dit niet lang, gaandeweg het concert zagen we hoe goed de muzikanten op elkaar waren ingespeeld, zowel de oude songs als het nieuwere materiaal rolden lustig van de band. Zo werd het nieuwe en zomerse ‘April Fool’ vrolijk ingezet, waarbij het publiek liet zien dat ze ook geïnteresseerd waren in het meest recente werk. Andere nummers van ‘Banga’ (‘Fuji San’ en ‘This Is The Girl’) klonken ook zeer goed en gaven een vertrouwd gevoel, alsof we deze werken al jaren kenden.
Patti Smith hoeft zich eigenlijk niet meer te bewijzen, ze had dus gewoon haar set kunnen inzetten en afmaken, zonder al te veel franjes. Dit was echter niet het geval, de zangeres had zin in een goedgevulde avond en zocht dikwijls interactie met het publiek, waarmee ze bewees nog altijd een gevatte dame te zijn. Zo vertelde ze over de tijd die ze diezelfde dag in Antwerpen had doorgebracht. Ook kwam de dichteres in haar naar boven toen ze lyrisch sprak over de bomen in het prachtige openluchttheater en het geluid van de overvliegende vogels. Op een gegeven moment liet Smith het over aan haar begeleidingsband en verdween ze van het toneel, waarna ze weer opdook in het midden van het rechtstaande publiek, waar ze danste en mensen toesprak en grapte dat ze niet eens een kaart had gekocht.
Bij dit optreden stonden we nog eens stil bij het indrukwekkend oeuvre dat Patti Smith tot nu toe heeft opgebouwd. Nummers als ‘Free Money’, ‘Pissing In The River’ en ‘Because The Night’ waren dan ook een groot succes en werden op een zeer behoorlijke manier uitgevoerd. Het laatste deel van de show was misschien wel het beste, ‘GLORIA’ werd luidkeels meegezongen door het publiek, tijdens ‘Banga’ blafte Smiths kompaan Lenny Kaye als een woeste hond in de micro en tijdens ‘People Have The Power’ waanden we ons in het midden van een bruisende revolutie.
Eindigen deed de band met een stomende versie van ‘Rock ‘n’ Roll Nigger’ die breed uitgesponnen werd, Patti Smith trok de snaren punkgewijs van haar elektrische gitaar en groette het publiek nog een laatste keer. Het was een optreden waarin de hoogtepunten moeilijk te kiezen waren. Patti Smith deelde een kopstoot uit die we nog even zullen voelen.
OLT Rivierenhof zet binnenkort onder meer C.W. Stoneking (08.07), Alela Diane (16.07) en Lamb (26.07) op het programma. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.
Wie Patti Smith nog live wil zien kan terecht in Luik (Les Ardentes, 05.07, info & tickets), Amsterdam (Paradiso, 07.07, info & tickets) en Weert (Bospop, 08.07, info & tickets).