Op vrijdag 10 mei verschijnt ‘English Rain’, het debuutalbum van Gabrielle Aplin, een 20-jarige Engelse die ook weleens als wonderkind omschreven wordt. Zware woorden, al hebben miljoenen YouTube-kijkers haar muziek al beluisterd en goedgekeurd. Aplin is een schoolvoorbeeld van de 2.0 generatie. Met enkel een goede internetconnectie heeft ze haar droom om singer-songwriter te worden waargemaakt.
Van haar in eigen beheer uigebrachte EP’s schoven vlot 50.000 exemplaren langs de virtuele kassa op iTunes, wat Aplin in de top 25 van de UK iTunes Album Charts bracht. Opmerkelijk: op haar tweede EP, uitgebracht op 9 mei 2011, speelde Aplin alle instrumenten zelf in. De BBC was er als de kippen bij om Aplin een heldenstatus toe te dichten. Haar cover van ‘Fix You’ behoort tot één van de meest bekeken filmpjes op het YouTube-kanaal ‘BBC Introducing’. De uitstekende reputatie die de zangeres geniet bij de Britse Openbare Omroep zorgde ervoor dat de single ‘Home’ gedraaid werd op BBC Radio1. Of misschien kwam dat wel doordat ‘Home’ als Single Van de Week op iTunes stond.
In februari 2012 tekende Gabrielle Aplin een platencontract bij Parlophone/EMI. Sindsdien zit haar carrière in een stroomversnelling. Aplin werd uit acht artiesten verkozen om Frankie Goes To Hollywoods ‘The Power Of Love’ te coveren voor de jaarlijkse kerstcampagne van het Britse warenhuis John Lewis. Deze in het Verenigd Koninkrijk legendarische campagne, in het verleden al goed voor de lancering van de carrière van onder andere Ellie Goulding, leverde Aplin een nummer 1 in de Britse hitparade op.
Gabrielles debuutalbum ‘English Rain’ komt uit op vrijdag 10 mei. De eerste single hieruit, ‘Please Don’t Say You Love Me’, is sinds 10 februari verkrijgbaar op iTunes en zit in de playlist van Studio Brussel, Radio1, Radio 2, MNM, Q Music, Joe FM, Nostalgie, Jim TV en fm Brussel. De jongedame live zien kan binnenkort in Brussel (AB, 11.04, info & tickets) en Amsterdam (Paradiso, 16.04, info & tickets).
Verdeeld door EMI