Het gesmaakte ‘Yes lawd!’, waarop Anderson .Paak en Knxwledge voor het eerst hun krachten bundelden, dateert ondertussen al van 2016. Met ‘Why lawd?’ leveren ze een volwassener en eerlijke opvolger op die zelden durft teleur te stellen.
Dave Chappelle zijn nogal overbodige monoloog laat ‘Why lawd?’ bijna zijn start verprutsen. Gelukkig luidt ‘86Sentra’ het echte startschot in vooraleer we ons het hoofd kunnen breken over wat Chappelle het nu eigenlijk heeft en waarom. ‘86Sentra’ is een glad en glanzend spierballengerol. “When the last time that you heard a sound this hard?”, klinkt het. De complimenten troiwens richting Knxwledge erachter voor de beats, versierd met product placement voor de rum van Silk Sonic wederhelft Bruno Mars. Ondanks de kwaliteit ervan doet het even vrezen dat er geen inhoud dieper dan “I just did the Super Bowl halftime show with the GOATs, why the fuck would I wanna do a Verzuz?” te vinden zal zijn. Onterecht, zo blijkt. Als de gesmeerde stem van het duo presenteert Anderson .Paak zich doorheen ‘Why lawd?’ niet als de meest fotogenieke dan wel een realistische versie van zichzelf.
Thematisch leverde de recente scheiding van .Paak duidelijk genoeg materiaal op. De arrogantie van ‘86Sentra’ is meer uitzondering dan regel. Met een .Paak die eerlijk is over de verzuchtingen die een ingrijpende relatiebreuk met zich mee kan brengen. “All this pain can take its toll on the heart” klinkt het bijvoorbeeld op ‘SheUsed’. Die gevoelens lijken wel een anomalie, is de immer gladde .Paak toch ook gewoon vatbaar voor hartzeer?
‘Why lawd?’ barst dus van de liefdesnummers, het één al met meer aanvaarding van de nieuwe situatie dan de andere. Zo kreunt .Paak eerst “You should be here with me” op de vanzelfsprekende levensles ‘Keepher’ en vraagt hij zich sluiks af of er toch niet nog meer tijd samen in zit op het gevoelige ‘DistantSpace’. Om dan op het tweekoppige ‘HereIAm’ toch ook de andere kant van het muntje te tonen: “… I’m lettin’ all the hoes know I’m single again”. Het slingert alle kanten uit, en dat is positief.
Naast .Paak is Knxwledge ook op de afspraak. De beats en productie op ‘Yes lawd!’ waren al niet slecht. Nu zijn ze beter. Er valt overal wel wat op te pikken dat te pruimen valt, zoals de bewerkte vocals op ‘SheUsed’ en het tempo dat strak onder controle wordt gehouden. ‘Daydreaming’, dat al in 2023 gelost werd als single, is misschien nog het beste voorbeeld van wat de tandem zo sterk maakt: gewoon vibes.
Ook de resem features geven bijna allemaal thuis. Zo vragen we ons samen met October London af waar hij nu toch heen moet op ‘FromHere’ en was het een goeie zet om Rae Khalil na het flirterige ‘OutTheWay’ nog eens aan het woord te laten op het confessionele ‘WalkOnBy’. Zo wordt ‘Why lawd?’ net iets groter dan de optelsom van zijn bijdragers, met een Anderson .Paak en Knxwledge die erg goed schijnen te weten hoe ze het beste uit elkaar kunnen halen.