Het AB-concert van Idles had wat voeten in de aarde. De coronapandemie zorgde ervoor dat de triple bill Girl band, Porridge radio en Idles meer dan een jaar werd uitgesteld. Het programma van gisteren was iets beperkter met slechts één band in het voorprogramma, Grandmas house. Dat verhinderde niet dat het concert hopeloos uitverkocht was. De livestream van de Ancienne Belgique bood bovendien verzachting voor fans zonder toegangsticket. Uiteindelijk lijkt het alweer een eeuwigheid geleden dat het vijfkoppige powerhouse ‘Crawler’ in de wereld schoten. De Bristolse band kleurde met die vierde werp genuanceerd buiten het vakje van post-post-post-punk, en belandde hierdoor geruisloos in het luidste lijstje van 2021.
Wanneer frontvrouw Yasmin Berndt van Grandmas House niet schreeuwde, deed het drietal wat Courtney Barnett-achtig aan. Meestal sperde de gitariste / zangeres wél haar mond open, wat zorgde voor donkere, diepe en androgyne klanken. Poppy Dodgson, drumster en evenwel vocaliste vulde die stem perfect aan met hogere melodieën. Het jonge drietal hinkte met aandacht van bas naar drums wat voor enkele stuiptrekkingen richting moshpits zorgden. Berndt – geboren en getogen in België – klonk wel alsmaar heser. Hierdoor wisten we niet zeker of ze het einde van de set wel zou halen. Het powertrio eindigde echter zonder kleerscheuren bij de merch waar iedereen t-shirts met enkele druppels van Berndt’s zweet kon kopen. Verkoeling zit soms in de kleine dingen.
Om klokslag kwart voor negen tekenden zich vijf silhouetten af voor het Idles-doek, frontman Joe Talbot pacend op en neer. Het traag startende ‘Colossus’ werkte als een tikkende tijdbom. De gitaren werden beteugeld tot Talbot zich ontwapende (“Split to the right and left; Are you ready to collide?”). Opener ‘Colossus’ eindigde in een moshpit met rondvliegende pinten. In ‘Car crash’ ontvouwde de AB tot een donkere hiphopkeet. De gitaren vielen in als sirenen. Wie dacht begonnen te zijn aan marathon, kon zich nat maken voor een slepende sprint.
‘Mr. Motivator’ en ‘Grounds’ werden afgewisseld met een “Muchos Gracias” en een “Ola”, bijna het publiek in verwarring latend dat Talbot dacht in Spanje te zijn aanbeland. Misschien zaten de steeds rijzende temperaturen er voor iets tussen? Talbot deerde het niet. Als het publiek een Andalusische stier was, hield hij het een rood lapje voor met ‘Mother’. De frontman klopte op zijn borst, begon, en nam het scanderende publiek in zich op als een monsterlijke matador. Hij had 2000 man bij de (stieren)klootjes.
‘Meds’ laadde diezelfde balletjes op met bakken kinetische energie. Deze mochten bij ‘Divide & Conquer’, inclusief epileptische lichten, weer helemaal vrij komen. Rustpunten ‘The Beachland Ballroom’ – en later ook ‘When the lights come on’ kwamen niet te vroeg – ook niet voor Talbot die zijn stem bij die eerste wat moeilijker kon beheersen. De rustig rondwiegende heupen zwommen snel genoeg weer in een zweetzee aan stootkracht van een tsunami. Het vijftal deed dat met zowel ouder en nieuwer werk (onder meer ‘Never fight a man with a perm’, ‘Crawl’, ‘1040 Gotho’ en ‘The wheel’). In de rondkolkende moshpit werden nieuwe zieltjes gedoopt tot Idles-evangelisten.
“I haven’t spoken to an audience in about six months, because I’m depressed,” biechtte Talbot op. Hij wees zijn bandleden aan als belangrijke steun en vroeg het publiek ‘Happy birthday’ te zingen. Niet voor hem, Talbot, die gisteren jarig was, maar voor hen. Het verjaardagsbedankingslied werd terugbetaald met ‘Scum’. Talbot en guitarist Mark Bowen verdwenen verschillende keren in de mensenmassa bij afsluiters ‘Danny Nedelko’ en ‘Rottweiler’, beide van het ‘Joy’-album. Het ‘All I want for Christmas is you’-intermezzo toonde Talbot’s dankbaarheid voor zijn fans (“I like to thank you to make us feel fucking special and loved.”). Af en toe zwaaide de frontman naar het publiek, schijnbaar om iemand in het publiek te begroeten. Het publiek zwaaide terug, als een stil applaus. Hoorde je daar de zee ruisen?
Blijven gaan? In de AB kan dat met onder meer met SUUNS (17/09) en It It Anita (23.09)