Voor liefhebbers van elektronische muziek moet 2021 een heel verwarrend jaar geweest zijn. Waar langzaam spanning begon op te bouwen voor de zomerfestivals, werden die toch de kop ingedrukt. Op Horst na waren er niet echt festivals te bezoeken, maar zo rond eind augustus schoten overal wel kleinere dingen op om toch nog uit de bol te kunnen gaan. Met de opening van het nachtleven in oktober, leek de collectieve euforie dan toch eindelijk beleefd te kunnen worden. Het jaar wordt echter opnieuw op een domper afgesloten voor iedereen met liefde voor de nacht. Hoewel de beslissing logisch is gezien de huidige besmettingscijfers, blijft de hunkering naar ongestoord feesten achter.
Dat wil echter niet zeggen dat deze lijst verstoken is van muziek die expliciet op de dansvloer gericht is. Zo maken Lone (11) en Bicep (16) hun opwachting in deze lijst. Waar Lone ondertussen al enkele jaren gestaag zijn eigen geluid steeds verder verfijnd, zetten de Britten van Bicep breakbeats in om hun producties naar een steeds breder publiek te verspreiden. Een ander album dat het best op een zo stevig mogelijk geluidssysteem beluisterd wordt, is de compilatie naar aanleiding van het tienjarig bestaan van Livity Sound (12). Dat label, opgericht door Peverelist, gebruikte die mijlpaal om de enorm gevarieerde bass-sounds te showcasen. Onder meer Azu Tiwaline, Simo Cell, Batu en Forest Drive West verschenen op de tracklist. Dé trend die we echter konden spotten, is de terugkeer van eurodance en andere foute beats. Na de hardtrance-revival, lijkt de felroze variant aan opmars. Dit werd het duidelijkst bij het circus dat ‘Harlecore’ (4) heet. Happy hardcore, pompende stadionrave en een felblauw mannetje dat (voor zover wij weten) geen NFT’s verkoopt waren ook de hoofdingrediënten waar Danny L Harle de Botanique nog net voor de nieuwe sluiting op zijn kop zette.
Waar de lockdowns vorig jaar leidden tot een stevige meerconsumptie van ambient, oogt de “niet-dansvloermuziek” dit jaar wel onrustiger. Arca’s Kick ii t.e.m. iiiii (3) waren een tour de force van een artieste die al een goed decennium subtiel haar invloed verspreidde. Een goed voorbeeld van die attitude is aya (10). ‘im hole’ is een onrustige zit, maar de producer stelt er een werkelijk vooruitstrevend geluid op voor. Ook Slikback (14) ging voor een hoge intensiteit. Drums die voorbijrazen, een stevige portie noise, zijn ‘Melt’ overrompelde.
Kevin Richard Martin (18) duikt 2x op in de lijst. Onder zijn geboortenaam releasete hij verschillende albums met drone-ambient. Die waren soms rustgevend, maar zijn soundtrack voor de Russische klassieker ‘Solaris’ zat vol onderhuidse spanning. Onder zijn bekendste alias The Bug staat hij in deze lijst op 1. Alsof de extreme, maar uiterest nauwgezette, bassen nog niet genoeg zijn, strooit hij daarover nog een extra dense laag over. Tot slot maken verschillende gast-mc’s hun opwachting, die hun meest boze bars bovenhaalden. Het resultaat is een met momenten angstaanjagende samengepakte brok die zowel instrumentaal als op basis van lyrics ieder moment tot uitbarsting kan komen.
Wie (begrijpelijk) hier even van moet bekomen, kan kalmeren met Jon Hopkins (8), die zijn techno achterwege liet, of Darkside (2), het geliefde project van Nicolas Jaar en Dave Harrington. ‘Spiral’ verraste misschien niet, maar de hypnotische langspeler overtrof wel de verwachtingen. Tot slot lijkt Madlib (6) misschien een vreemde eend in de bijt, maar met Four Tet als “eindredacteur” bracht hij een uit samples bestaand album uit in de schemerzone tussen hiphop, psychedelica en grooves.
5) Koreless – Agor
6) Madlib & Four Tet – Sound ancestors
7) Lost Girls – Menneskekollektivet
8) Jon Hopkins – Music for psychedelic therapy
9) Ross From Friends – Thread
10) Aya – I’m hole
11) Lone – Always in your head
12) VA – Molten mirrors: a decade of Livity Sound
13) Dark0 – Eternity
14) Slikback – Melt
15) A. G. Cook – Dream logic
16) Bicep – Isles
17) Caterina Barbieri – Fantas variations
18) Kevin Richard Martin – Return to Solaris
19) For Those I Love – For Those I Love
20) Croatian Amor & Varg²™ – Body of Content