Af en toe werpt Afrika schaduwen op de popwereld. Naast ‘Twice as tall’ van Burna Boy komt die in 2020 ook van Amaarae, een jonge Ghanese-Amerikaanse singer-songwriter. Met ‘The angel you don’t know’ claimt ze non-stop affirmaties en bezweringen voor slechte bitches te brengen, voor vrouwen die geen verantwoording hoeven af te leggen voor hun hoge zelfvertrouwen. Dat elk nummer een ‘expliciet’-label meekreeg, spreekt voor zich.
Amaarae, of Ama Serwah Genfi, is geboren in het New Yorkse The Bronx. Haar jeugd verdeelde ze tussen Ghana, Atlanta en New Jersey met muziek van zowel Fall Out Boy, Kelis, Trina en Britney Spears op de achtergrond. De 26-jarige opereert nu vanuit de Ghanese hoofdstad Accra. En hoewel ze verschijnt als featured artieste van de afrobeats- en Nigeriaanse Alté-muzieklijsten, voelt ‘The angel you don’t know’ af en toe aan als Westerse indie.
Zo opent Amaarae met een gitaarrijke punkintro. Voor wie haar vibende r&b kent, is dat zoals wakker worden met je hoofd op het voeteinde. Nu is het wel positief klaarwakker te zijn voor het daaropvolgende ‘Fancy’. Wie bij de bijhorende clip denkt aan lange galajurken en hoge hakken, is er aan voor de moeite. Gender veegt ze liever onder de deurmat. De woorden “papi” of “daddy” gebruikt ze niet. Ze verkiest “zaddy“, een onzijdige term voor iemand die de dominante rol opneemt in de relatie.
‘Fantasy’ gaat verder op dit laidback rap-sfeertje. Met ‘Leave me alone’ mikt ze haar pijlen op roekeloos veel radiotijd. De dancehall is net zoals de onderliggende boodschap introvert: “Me nuh need favor from no one but God, plus I got me.” Dat doet Amaarae vaak: schijnbare tegengestelde verzoenen.‘Hellz angel’ sampelt het Japanse ‘Boku de Aritai’ van Hi-Posi en laat lieflijke fluitdeuntjes, helse bassen en Genfi’s high-pitched rap samen spelen. ‘Dazed and abused in Beverly Hills’ koppelt afstand nemende stemvervormers met dromerige lo-fi invloeden. Hebben wij al gezegd dat Amaarae écht doet wat ze wilt?
De singer-songwriter experimenteerde daarnaast ook mateloos met haar stem. Voor zowel ‘Céline’ als ‘Hellz angel’ liet ze zich beïnvloeden door Young Thug. Ghenfi keek naar de raspende en scherpe toon van Anthony Kiedis (van Red Hot Chili Peppers) voor ‘Dangerous’ en ‘Party sad face/crazy world’. De lengte van de nummers lijkt veel te zeggen over de slaagkansen van haar beproevingen.
Het debuutalbum van Amaarae is een manifest voor eigenzinnigheid. Ze fusioneert stijlen en invloeden met haar karakteristieke falset als verbinding, wisselt studs in voor kaurischelpen, zit wijdbeens, lijkt onbegrensd en is onbescheiden.