De Belgische muziekbodem zit vol talent, maar niet altijd komen die ruwe diamantjes meteen terecht bij het publiek dat ze verdienen. Met Verse Vangst gaan we wekelijks op zoek naar recente Belgische releases die het beluisteren meer dan waard zijn, zonder daarbij oogkleppen op te zetten. Support your local scene!
We bundelen onze vangsten ook in een Spotifyplaylist. Zo heb je altijd een staalkaart van Belgisch talent binnen handbereik.
Wie de Brusselse indiescene wat volgt, pikte vorig jaar zeker en vast ‘Let’s talk about my PC life’ op, het debuutep’tje van Sea (Peoples). Studio Brussel sprong op de kar en single ‘Vibeland’ kreeg heel wat airplay, maar de echte doorbraak bleef uit. Nu is Sea (Peoples) terug met een nieuw bandlid én een nieuwe ep (‘Casseroling’) en daaruit loste de band deze week een eerste single, ‘The Creeps’. Catchy gitaartjes, fleurige synths en melancholische samenzang blijven het handelsmerk van de Brusselaars, maar toch klinkt het nieuwe nummer meer gedefinieerd en directer dan eerder werk. Reden te meer op uit te kijken naar die nieuwe ep, uit op 15 november. – Quinten
Het Brusselse cassette-label sentimental lokte ons al heel vroeg recht naar z’n fanbase, en hield ons daar ook definitief sinds in april de boeiende compilatie ‘a sentimental mixtape #1’ verscheen, vol lekkers uit allerlei Belgische duistere sferen. Naast El Yunque, Public Psyche en Rumours werd de tracklist ook bevolkt door de toen schijnbaar onbekende band Ohio Mark. Het Antwerpse trio fuseert shoegaze met noise – effe kort door de bocht – en doet dat nog eens op bijzonder lofi wijze ook.
Morgen komt Ohio Mark’s debuut-ep ‘Exotism’ uit, maar eerder kreeg dit ‘Slice XII’ nog een single- en clipfunctie mee. Hoe niet weinig intense noise continu verweven blijft met ijle melodieën en een soort melancholische drone; het getuigt van heel wat vakmanschap. Dat vakmanschap valt live trouwens binnenkort te bewonderen: ze spelen in de Cabron in Antwerpen op 3 oktober en zakken af naar de Gentse Kinky Star op 11 oktober . – Gilles
Voor Belgische garage en aanverwant gerammel kan je steeds weer terecht bij Belly Button Records en Ronny Rex, eveneens twee DIY-labels die het vetste uit de gitaarondergrond naar boven weten te ploegen. De twee bundelden onlangs ook de krachten, voor de release van Mitraille’s tweede ep ‘Hoopschroot’, ofte zes garagepunksongs die druipen van de overdrive en samen netjes afklokken onder het kwartier, zoals we ze onze garageplaatjes het liefste hebben. Single ‘Think twice’ werd ergens de voorbije twee weken de wereld nog in gestuurd, en toont de essentie van Mitraille onomwonden: verplicht voer voor iedereen die de Ty Segall van tien jaar geleden ook soms zo mist. – Gilles
Dat het Brugse Ratmopshere niet vies is van diepe vocals en een zware groove wisten we al van singles ‘Intrusion’ en ‘Snowy nostril’, maar dat dat dan ook nog is even catchy kan klinken als Conner Rousseau met camera’s in de buurt, is een kunststukje van de broers Robin en Brecht Serruys. Een eigenzinnige sound dus, al knipogen de vocals in het refrein nonchalant naar Ariel Pink. Zo kan nieuwe single ‘Thight corner’ rustig bij op het stapeltje heerlijke singles dat de Bruggelingen aan het aanleggen zijn. Het legt Ratmosphere geen windeieren want de band mag de komende maanden mee op tour met Black Box Revelation. Santé! – Quinten
Als solo singersongwriter liet ILA zich vorig jaar al hier en daar terecht opmerken – onder meer dankzij selecties voor HRR en DLN, de release van een fijne ep en shows in allerlei clubs. Intussen groeide de muzikante verder door, nam ze er een bassist en drummer bij én tekende ze bij Noisesome Recordings (de thuishaven van onder meer ook SONS, High Hi en Equal Idiots). Een nieuwe ep ziet weldra het levenslicht, nog voorafgegaan door de sterke single ‘Nude’. Terwijl de soulvolle, ietwat nonchalante poprock van het drietal steeds pittiger regionen wisselt met dreigend minimalisme, weet ILA met haar vocal een eigenzinnige intensiteit door het geheel heen te weven. Eentje voor bovenaan de tips-voor-2020-lijsten, ongetwijfeld. – Gilles