Het duurde even om ingeburgerd te raken, maar met onder meer een plaatsje voor zijn debuutalbum in onze top 50 albumlijst van 2019 heeft Gavin Vanaelst zijn nieuw alter-ego DJ Charme (opvolger van Kassett) synoniem kunnen maken met het label van ‘één van Belgiës meest interessante producers’. Op zijn nieuwste ep ‘Opera’ verzorgt de posterboy van de Belgische experimentele ambient naar eigen zeggen de soundtrack van een post-apocalyptische film. En laat dat nu net een kolfje naar de hand van deze Brusselaar zijn.
Laat opener ‘Naïade’ dit illustreren. Vanaelst schetst een introscène waar het onherkenbaar vernietigde landschap van zijn verhaal aan zijn herstel lijkt te beginnen. Even verward en overhoop is het geheel van pianomelodie, mini-belletjes en vervormde marimba-ondertonen dat zo hoopvol en lichtvoetig wordt gebracht. In dezelfde trend volgt ook ‘Sheating’, dat echter halverwege krachtige ondersteuning krijgt van zware square & sawtooth waves die de toon van ‘Opera’ weer naar het dystopische trekken.
Telkens weer laat Charme deze twee sferen contrasteren in uitgerekte soundscapes als ‘Waxen complexion’, dat bij momenten aan AYYA’s ‘Second mistake’ vanop het toonaangevende ambient-compilatiealbum ‘Mono no aware’ doet denken – al is het pianospel hier wel iets minder voor herhaling vatbaar. Het is in de lange, golfachtige op-en afbouw van de synths, bomvol lagen van verfijnde modulaties, waar Vanaelst DJ Charmes reputatie echt verdedigt zoals op de breakbeat van ‘Nachtspiegels’ en de eenvoud van ‘Mud pac’ en ‘Swang’. Alle drie vormen uitstekende achtergrondmuziek voor de lange establishing shots of montage footage van zijn imaginaire film.
Met ‘Opera’ creëert DJ Charme een uitstekend visitekaartje dat hem vast en zeker wel eens een plaatsje op de aftiteling van een niet-imaginaire film zal opleveren, maar laat deze ep ook beslist eens een tijdelijke soundtrack van je verbeelding zijn.