Uberdope, of voor mensen boven de 40 ‘uitermateplezant’, is een Gents raptrio, in bijberoep de oprichters achter het Fake label met ook Brihang en Ntrek. Als jonge knaken maakten ze licht verteerbare, uiterst herkenbare hiphop, het millennial antwoord op de oud geworden school van ‘t Hof Van Commerce. Drie jaar lang rolden hooibalen voorbij tijdens hun radiostilte, en dan was daar ‘Wow’. De boodschap was duidelijk: ‘Graag gedaan’ zou een wedergeboorte worden van jewelste. De clip stijlvol en met de juiste pastelkleuren, de gezichten ontdaan van de laatste pubertrekken en slimmere, spitsvondige teksten maken het al snel duidelijk, Uberdope vond zijn elan terug.
Het geheime wapen op ‘Graag gedaan’ heeft zich achter rijke, gelaagde synths verstopt: de gebroeders Coorevits van Compact Disk Dummies voorzagen het album van catchy disco, slepende drums en vooral een gezond shot eclectiek. Zonder stevig landtroepen stelt een geheim wapen echter niets voor, de grootste verdienste van ‘Graag gedaan’ is dan ook terug te vinden bij de dopers van dienst. De thema’s zijn herkenbaarder dan de laatste 9gag-post én tegelijk beter ingepakt. Neem nu ‘Anthony’, over die ene kerel die Facebook dagelijks vol spuit met zijn gal, of ‘Doe niet meer mee’ over het ontgroeien van de tienerjaren, het afkicken van nachtwinkels en wiet, het kiezen voor een passie die geen geld opbrengt. Hier en daar worden de hooks te repetitief in momenten van goedlachse loltrapperij, zoals openingstrack ‘Neen’ die wel meteen het opzet duidelijk maakt: repliek bieden aan al die bestofte roddels na drie jaar stilte. Ook ’20 euro’ laat ons grinniken en iets harder lucht blazen uit onze neus (herkenbaar toch?), maar is muzikaal net niet sterk genoeg om een blijver te zijn.
Meteen na ‘Neen’ maakt Uberdope echter duidelijk waarom ze ieders oor verdienen, ‘Goud’ is beter dan zijn Vlaamse naamsgenoot. “Don’t call it a pombak / die shit is fucking lavabo” is een openingszin waardoor wij plat, strijk en opgevouwen lagen in één. Het refrein van Jeffrey Jefferson (van Ertebrekers) is gladder dan een bokaal palingen en de oneliners hopen op tot het nummer op springen staat. De gouden medaille gaat echter naar ‘Big in Japan’, een echte trap banger die binnenvalt met “Mijn naam is Kurt, skrrt” en over de Gentse wijken rolt om de blanke middenklassers in te pakken, een doelgroep waar Uberdope zelf willens nillens toe behoort. De hihatts stuiteren als bij de laatste Future, de bars bevatten meer trash talk dan de grootste zakken bij IVAGO en het refrein is heerlijk off topic (“ik ben on a roll als sushi”).
Echt introspectief wordt het niet op ‘Graag gedaan’, maar daar gaat het ook niet om. Uberdope is feest, niet met flitsende champagne flessen, maar met gesmokkelde carablikjes in de Charlatan. Het zou te makkelijk zijn om het trio in het hokje van Stikstof of Brihang te proppen. Uberdope vormt een eigen eiland in de gelukkig uitdeinende Vlaamse rapscene, en op dat eilandje stuiteren de sambaballen vierentwintig op zeven en staan de bloemenrokjes nooit stil.
Lees hier ons interview met Uberdope.
Uberdope speelt op 3 maart in de Vooruit. Tickets voor het concert zijn beschikbaar via de website van de zaal.