Header image

Plonsjes: deze 13 nummers hebben wij op repeat staan

door Ewout Pollaris

Er komt gigantisch veel muziek uit waarmee je gemakkelijk het wereldrecord gezamenlijk schouders ophalen zou mee kunnen verbreken. Hier brengen we de muziek samen die allerlei enthousiastere reacties teweegbracht. Deze week bezorgen Yannick, Daan, Eva, Tobias en Ewout je hun favoriete nieuwe nummers. Onderaan vind je een playlist met alle plonsjes van dit jaar in.

Ploy – Rayhana
Met ‘Ramos’ had Ploy al superhit in de underground te pakken. ‘Rayhana’, de eerste single uit een aankomende ep op zijn pas opgerichte label Deaf Test, hengelt ook naar die status. Terwijl het nummer opbouwt, klinken kenmerkende metalige snares. Halverwege explodeert ‘Rayhana’ pas echt wanneer opzwepende gemuteerde baile funk-vocals binnenkomen. (Daan)

Hodge & Simo Cell – Medusa
Livity Sound zit niet stil de laatste tijd. Hun compilatie naar aanleiding van het tienjarig bestaan was helemaal geen terugblik, maar eerder een extra push. Labelveteranen Hodge en Simo Cell brengen er nu samen een ep uit, en uiteraard moet die in de bass-sferen gesitueerd worden. (Daan)


IDLES – Car crash
Persoonlijk had ik het iets minder voor de melodramatische leadsingle ‘The beachland ballroom’. Misschien zijn we gewoon te gewend geraakt aan het keetgeschop van Joe Talbot en co. ‘Car crash’ volgt evenwel een totaal ander patroon dan z’n voorganger – en zeker in de discografie van de band. Uiteraard is de mix van artpunk, hardcore en noise rock nog steeds aanwezig, maar de industriële synths en merkwaardige percussie die doorheen de track sijpelen, geven het nummer een flair die we zeker kunnen appreciëren. (Yannick)

Charli XCX – New shapes (ft. Christine & The Queens, Caroline Polachek)
De ene heeft al samengewerkt met de andere. De andere heeft dan weer samengewerkt met de derde en nu is de cirkel met ‘New shapes’ eindelijk rond. Het leverde in de aanloop van de release van de single al enkele hilarische beelden op sociale media op waarbij fans driehoeksmatig allerlei visuals in elkaar knutselden. Op de song zélf horen we een soort vrijgewonnen drietal vol sizzling dancefloor madness waar men reflecteert over stukgelopen relaties. Ieders perspectief in het nummer complimenteert overigens perfect de andere; Charli leidt je via haar clevere hooks mee terwijl Caroline voor de meest emotionele passage van het nummer zorgt. Chris’ passage vormt de brug, de mayonnaise tussen euforie en heartbreak. (Yannick)

Batu – Inner space
Hij heeft ook enkele releases op Livity Sound, maar is toch bekender van zijn eigen Timedance. Na enkele uitstapjes, brengt Batu opnieuw werk uit op zijn eigen label. Wat klinkt als de klok in een boksmatch, geeft auditief het signaal aan dat ‘Inner space’ op gang geschoten is. Vanaf dan kan je je enkel overgeven aan de dwingende percussie waarop de hele track gebouwd is. (Daan)

Emma DJ – king$ize
Een overconsumptie van trap tijdens de Parijse lockdowns noopt Emma DJ tot een album dat wegschuift van de dansvloer. In de producties blijven de occasionele clubinvloeden hoorbaar, maar het is toch de hazy cloud rap die de sfeer bepaald. Op sommige momenten doet dat wat denken aan iets meer in toom gehouden Drain Gang, op andere, zoals ‘king$ize’, duikt meteen een vergelijking met ‘Kings and them’ van Evian Christ op. (Daan)

Snail mail – Forever (sailling)
‘Forever (sailling)’ is één van de vele hoogtepunten op Snail Mail’s nieuwe langspeler ‘Valentine’. Het refrein samplet ‘You and I’ van de Zweedse popzangeres Madleen Kane. Snail Mail slaagt er zo goed in haar indierock rond deze sample te bouwen, dat het obsessief aanvoelt. “Doesn’t obsession just become me?”, besluit ze. (Ewout)

Sinead O’Brien – GIRLKIND
Eén van m’n favoriete ontdekking van 2020 moet Sinead O’Brien zijn die met haar weelderige postpunk en ijzige stem je geregeld de sweet spot in je oren weet te raken. Sinds het eptje dat ze dat jaar dropte, lijkt ze alleen maar meer zieltjes voor zich te winnen. Dit jaar werden we evenwel al gelauwerd met enkele uitstekende singles, ‘GIRLKIND’ is een volgende in de reeks. Wanneer volgt die debuutplaat, Sinead? (Yannick)

Radiohead – Follow me around
Wie naast alle pers rond de comebackplaat van ABBA even door de bomen het bos niet meer zag; Radiohead heeft een dubbel lp uitgebracht rond ‘Kid A’ en ‘Amnesiac’ met tal van oude nieuwe nummers op. Het onwaarschijnlijke ‘If you say a word’ kregen we enige tijd geleden al. Deze single is meer rechttoe-rechtaan in z’n omgang van akoestische gitaren waar Yorke’s heerlijke vocals door meanderen. (Yannick)

Silk Sonic – Smokin out the window
De verwachtingen voor het aankomende Silk Sonic album blijven stijgen na deze nieuwste single. Geen verleidende charmes of verliefde lofzang deze keer, wel nog steeds even glad en kleverig. ‘Smokin out the window’ verwenst een ontrouwe ex die op niet veel sympathie meer moet rekenen, maar doet onze genegenheid naar het duo Bruno Mars en Anderson Paak enkel toenemen. (Eva)

Arca – Prada/Rakata
Twee jaar geleden tekende Arca met ‘KLK’ voor een van de meeste verschroeiende reggaetonnummers van dat jaar. Nu lijkt ze dat kunstje in tweevoud te herhalen met dubbelsingle ‘Prada/Rakata’. De combinatie van ijzige synths en zwoele ritmes zorgt voor een erg bizarre maar uiterst dansbare mix van invloeden. (Tobias)

Perc – Greed Dance
Bij Perc weet je wat je krijgt, beenharde industriële techno is zijn handelsmerk. Het nieuwe ‘Greed dance’ wijkt dan ook niet af van die formule. Opgefokte hooversounds, een scheut noise en dwingend snelle kicks zorgen voor een gelaagde “5u ‘s nachts doorstamper”. (Daan)

klaus – Sabz
‘Sabz’ heeft net te veel breakbeats en reverb om helemaal als ambient te catalogeren. Toch is het een rustig, maar impactvol nummer dat zich ergens in de sferen van Ilian Tape of Kode9 bevindt. (Daan)