Vorig jaar bracht Bert Dockx materiaal uit als Strand en met Dans Dans, dit jaar komt er een nieuwe langspeler van Flying Horseman. ‘Night is long’ verschijnt op 30 oktober bij Unday Records en ‘Money’ is de eerste single uit de langspeler. Check hem hieronder en lees meteen het verdict van vier redacteurs.
Filip Tyskens: Flying Horseman, waarschijnlijk de spannendste Vlaamse band van het moment, keert binnenkort terug met ‘Night is long’ (30 oktober) en deze eerste single lijkt effectief op maat gemaakt voor lange, slapeloze nachten waarin de grenzen tussen koortsdroom en realiteit vervagen. Bert Dockx en band creëren in ‘Money’ een broeierige sfeer die niet zou misstaan in het oeuvre van pakweg een Nick Cave, en weten de spanning er de volle acht minuten in te houden. Ideaal voor de nachtradio dus, met een begin dat je de opkomende duisternis in trekt, een drone-achtig middernachtstuk en een climax die je doet twijfelen of de zon nog wel terugkomt. Wij leggen ons geld al klaar voor ‘Night is long’. – 4/5
Matthias Desmet: De Zevende Dag-presentatrice Ihsane Chioua Lekhli vroeg ooit aan frontman Bert Dockx welke naam hij kon plakken op de muziek van Flying Horseman, een onmogelijke opdracht. Die zal er met ‘Money’ niet makkelijker op worden. Beginnend als een brok duistere rock à la Nick Cave, komt het nummer na tweeënhalve minuut tot rust. Een dreigende parlando entr’acte is maar van korte duur. Een orgiastische climax die wij niet kunnen/willen labelen, vult de laatste, heerlijke minuten; een filmisch pistolengevecht uit een gitzwarte western à la ‘Unforgiven’. Zoals we het stilaan van dit combo gewoon zijn, klieft Flying Horseman weer stijlvol door de duisternis. – 4/5
Mattias Goossens: Een compositie van acht minuten vooruitschuiven als eerste single: een gebrek aan lef heb ik Flying Horseman nooit verweten. ‘Money’ begint broeierig, met een hitsige drumpartij die het nummer drie minuten lang ongenadig voortstuwt. Daarna wordt het tempo wat teruggeschroefd en wordt de sfeer haast grimmig wanneer Bert Dockx je meeneemt naar het donkerste plekje van de jungle. Daarna volgt de eindspurt: een krachttoer die niet moet onderdoen voor hun beste oudere nummers. Dit kan tellen als weerzien. – 4,5/5
Thomas Konings: ‘Money’ is theatraal en filmisch tegelijk. De Antwerpse band weet op schitterende wijze een donkere sfeer neer te zetten en hoewel je de hele tijd het gevoel hebt dat het meer een constructie dan een reflectie is, kan je toch niet anders dan meegaan in de bezwerende trip. De song heeft ook de compositie van een film: de hele tijd wordt spanning opgebouwd en die komt dan naar buiten in een show stelend einde dat nog dieper weet te graven dan je bij aanvang verwacht. – 4/5