Deze week verwelkomden we een nieuw nummer van FKA twigs. Check het hieronder moest je het gemist hebben en lees hieronder de gedachten van vier schrijvers over ‘Good to love’.
FKA jens: Hoe klinkt dat eigenlijk, tegen je limiet aanzitten? Bij FKA zorgt dat voor het meest uitgepuurde geluid dat we ooit van haar mochten horen. ‘Good to love’ maakt slechts spaarzaam gebruik van de vele bliepjes en blopjes die twigs normaal gezien vergezellen en maakt plaats voor de andere centrale steunpilaren van haar sound: oerdegelijke songs schrijven en de grenzen tussen liefde en lust opzoeken. Dat zorgt voor dé liefdesverdrietsoundtrack van 2016. Wat zijn er al veel harten gebroken, en we zijn nog maar februari – 4,99/5
FKA anthony: ‘Good to love’ is, nog meer dan vorig FKA-werk, een absoluut avond-/nachtnummer. Pas dan komt de openheid en sensualiteit in deze song optimaal tot z’n recht. Het klinkt cliché, maar ik ga zweven van dit nummer, het hoge stemgeluid dat twigs hanteert baant zich rechtstreeks een weg naar het droomplekje in m’n hoofd en laat zich daar helemaal los. ‘Good to know’ heeft misschien niet de muzikale impact die pakweg ‘Two Weeks’ of ‘Glass and patron’ had, maar is wel exact wat het tracht te zijn: een met schoonheid en oprechtheid overladen ballad die de veelzijdigheid van FKA twigs als artieste nog maar eens extra in de verf zet. – 4/5
FKA rana: Wanneer de eerste noot van ‘Good to love’ gezongen wordt weten we het: ons favoriete twijgje kan nog steeds even bezwerend zingen als ze aantoonde op haar laatst uitgegeven ep ‘M3LL155X’. Toch is er iets opmerkelijk anders dan in haar vorig werk: de beat moest plaats ruimen voor vloeiende geluiden en de stem van de artieste krijgt een prominentere rol toegewezen. FKA twigs werd altijd al geassocieerd met intimiteit, maar die is letterlijker dan ooit te nemen: Barnett lijkt zwoel te fluisteren in je oor terwijl ze in de videoclip – die op zijn minimalistische en verhullende manier ook sensueel is – ligt te wroeten in bed. Door de afwezigheid van de kenmerkende beats, uitbarstingen en inhoudende pauzes, is de spanning in ‘Good to love’ minder te snijden dan in bijvoorbeeld ‘Figure 8’, waardoor ik toch een beetje (maar echt maar een héél klein beetje!) op m’n honger blijf zitten. – 3,5/5
FKA thomas: FKA twigs blijft afwisselend traditionelere pop en uitdagende nummers lossen. ‘Good to love’ valt ongetwijfeld in die eerste categorie, maar stelt daarom zeker niet teleur. Over een ijle beat toont ze met haar prachtige vocals zoveel meer te kunnen doen dan een doordeweekse alt-r&b-zangeres. De song is erg repetitief en een echte climax wordt precies wel aangekondigd, maar blijft achterwege; dat stoort echter totaal niet omdat je door de stemcurve van de Britse gegidst wordt doorheen verlangen en kwetsbaarheid. – 30/10