Na tien edities gaat Poppunt op zaterdag 23 november voor een heruitgevonden Muzikantendag die zich met enkele topsprekers ontpopt tot muzikale inspirator. Wil je namen? Wat dacht je van Mike Crossey (producer Arctic Monkeys, Jake Bugg) en Ivan Kushlick (tourmanager Depeche Mode, Kings of Leon, Metallica)?
Op 23.11 wordt de Brusselse Ancienne Belgique weer helemaal ingenomen door Poppunt, de organisatie die zich al sinds jaar en dag ontfermt over kiemend muzikaal talent in Vlaanderen. Dat klinkt niet direct anders dan the usual Muzikantendag, ware het niet dat het programma van lessen omgegooid wordt naar een dag die volop inzet op inspiratie.
Tijdens de voorbije tien edities konden muzikanten en producers op Muzikantendag terecht voor een veelheid aan masterclasses en workshops: gitaarles, zangles, drumtips, bass-tricks enzovoort. In die tijd vermenigvuldigde het aanbod van dat soort lessen ook in Vlaanderen. Muziekcentra in iedere provincie stampten een muziekeducatieve werking uit de grond, met zelfs hier en daar een eigen versie van de Muzikantendag op de kalender.
Tijd voor een stevige evaluatie, vond Poppunt, en al snel lag een compleet nieuw scenario op tafel, één met een duidelijke meerwaarde op het bestaande aanbod. “We gingen op zoek naar de extra’s die Poppunt in haar overkoepelende positie, en met een partner als AB, kan bieden aan de muzikanten en producers in Vlaanderen”, aldus programmator Wim Thijs. “Het werd duidelijk dat de rol van onze Muzikantendag als “gitaarlesgever” was uitgespeeld. Met zaken als “ideas worth spreading”, het uitgangspunt van de alom gekende TED-talks, en inspirerende SXSW-keynotes in het achterhoofd, zagen we echter wel een opening om onze Muzikantendag een nieuwe missie in te blazen. We gaan voor een inspirerende dag, een die je natuurlijk wel direct bruikbare tips en tricks oplevert, maar ook met voer voor discussie en een hoofd vol ideeën naar huis stuurt, en dat voor muzikanten van alle niveaus.”
De concertzaal: inspirerend epicentrum
De concertzaal van de AB wordt het epicentrum van de dag. Geïnteresseerden kunnen er in een exclusieve show verschillende sprekers aan het werk zien binnen drie grote cases: Signature Sound, Het Album als Statement, en On the Road; geen les meer van één spreker gedurende één uur, maar korte, inspirerende en to-the-point fragmenten van toppers uit het vak. De eerste namen werden intussen gestrikt. Niemand minder dan topproducer Mike Crossey komt tijdens de eerste case vertellen over hoe hij een plaat van een signature sound voorziet. Crossey startte ooit als concertpromotor in Belfast en passeerde langs het Institute for Performing Arts in Liverpool voor hij in een café in Manchester een veelbelovende band aan het werk hoorde en hen aanbood hun debuut te producen. Dat was Arctic Monkeys, en die werden gevolgd door onder andere Jake Bugg, Keane, Foals en The Kooks.
In de tweede case wordt de vraag gesteld of albums anno 2013 nog relevant zijn, en welk belang ze nog hebben voor een artiest. Dat gebeurt onder meer met het management van SX en GOOSE en OOR-redacteur Jasper van Vugt. Glossy.tv, vormgevers die Junkie XL, The Subs, Crookers, Lindstrom & Prins Thomas, Radio Soulwax en Pukkelpop al van beeld voorzagen, komen dan weer vertellen over de visuele strategie achter een album en band.
Om het thema “On the Road” onder handen te nemen, wordt Ivan Kushlick op het podium verwacht. Hij was alvast tourmanager van een duizelingwekkende lijst aan wereldbands, waaronder Depeche Mode, Kings of Leon, Metallica, Orbital, Pet Shop Boys en Skunk Anansie. Hij zal een boekje open doen over de psychologie van een band op tournee; wat belangrijk is, en waar de valkuilen zich allemaal situeren. Z’n expertise wordt aangevuld door tourmanagementkantoor Lobby Call (met klanten als Air, Bloc Party, Tiga en Soulwax), dat de bezoekers een blik in zijn interne keuken zal gunnen.
En daarrond: muziek, popadvies en demofeedback
Rond het epicentrum van de concertzaal staat de AB natuurlijk niet stil. In de intiemere ABClub kunnen muzikanten terecht voor véél livemuziek, doorspekt met tips en tricks van enkele topmuzikanten. Onder andere Gabriel Rios en Amenra zullen het publiek een blik gunnen in hun trukendoos. In de Toren kregen Poppunts popadviseurs carte blanche. Zij gaan aan de slag met hout, hamers en nagels om je te tonen hoe een repetitiekot in elkaar hoort te zitten. Verder ontleden ze het SABAM-statement, geven ze tips over de opname van demo’s in je repetitiekot en nog veel meer.
De Demofeedback, steevast één van de populairste items op Muzikantendag, gooide Poppunt in deze nieuwe formule niet overboord. Weinig is immers interessanter dan zeer persoonlijke feedback krijgen op je werk van gerodeerde muziekjournalisten, programmatoren, radiopersoonlijkheden, festivalorganisatoren, labelmensen en dergelijke. Het ABCafé krijgt niet minder dan 70 pro’s over de vloer, waaronder Ayco Duyster (StuBru), Eppo Janssen (Pukkelpop), LeFtO (StuBru), Hans Snijders (MNM), Sasha Van der Speeten (FM Brussel), Kurt Overbergh (Ancienne Belgique), Peter Daeninck (Lokerse Feesten) en Geert Mets (Zeal Records). Ook Indiestyle zal vertegenwoordigd zijn in het demopanel.
Meer info en de laatste programma-updates vind je op www.muzikantendag.be.