Toen in januari bleek dat mediaconglomeraat Condé Nast (waar Pitchfork onderdeel van is) en modeblad GQ de krachten zouden bundelen, leverde dat niet alleen een schokgolf op in (muziek)cultuur- en mediasector. Het leidde eveneens tot verschillende directe ontslagen en wijzigingen in het team. In respons schreven we een reactie op dit nieuws en hoe cultuurjournalistiek steeds verder wordt uitgehold op deze manier.
Nu komt een team van vijf ex-schrijvers en editors van Pitchfork naar buiten te komen met een nieuw magazine. Als geroutineerde schrijvers zit er heel wat know-how in het team dat door de merge verloren is gegaan. “After the Pitchfork layoffs, there was like this real sense of despair,” vertelt Andy Cush, één van de websites oprichters, “about ever having a place to do the kind of work you feel like you’re good at and that you’re interested in again.” Cush richt nu dus samen met Dylan Green, Jill Mapes, Ryan Dombal en Julianne Escobedo Shepherd de nieuwe muziekwebsite Hearing Things op.
Ze schrijven: “We’re a worker-owned music and culture platform with the freedom and expertise to delve into the art we love (or absolutely do not love!) in a way that furthers the conversation instead of just regurgitating it,” “An antidote to the information overload that has poisoned the internet, we’re a destination for curated and considered music journalism.“, geven ze verder aan. Het project zal een poging zijn om muziek- en cultuurjournalistiek nieuw leven in te blazen “voor de TikTok-generatie”. De site wil een einde maken aan het hautaine waar Pitchfork zich soms wat schuldig aan maakt. Men wil reviews meer zien als think pieces. Bovendien laat men de beoordelingsschaal van 0,0-10,0 ook verdwijnen.
De oprichting van een onafhankelijk online muziekblad kunnen we alleen maar toejuichen. Check hun website voor de laatste reviews en enkele features die Hearing Things al telt.