Londenaar Will Westerman speelde gisteren voor een handvol mensen z’n eerste Belgische show in het kleine Gentse Trefpunt. Met een reeks uitstekende singles op zak gaf hij een vooruitblik op een debuutalbum dat er volgend jaar aan zit te komen, en friste hij eveneens oudere nummers op.
Westerman begon z’n carrière in gelijkaardige clubs en cafés als klassieke singer-songwriter met lang golvend haar en een akoestische gitaar. Beiden zijn afwezig tijdens de huidige Europese tournee. Wel had hij een gloednieuwe drumcomputer en een toetsenist en bassiste aan z’n zijde, waarmee hij zijn bij momenten pastorale pop extra cachet gaf – je hoorde een koorverleden in zijn stem. Het was slechts een zachte breuk met het verleden, en je hoorde hoe Westerman nog volop experimenteerde met de mogelijkheden die extra instrumenten en muzikanten bieden.
‘Mother song’ was het oudste nummer halverwege de setlist, en hij bracht het helemaal solo met enkel een gitaar en z’n falset. Daarna was het tijd voor een tempoversnelling in de vorm van ‘Edison’, waarna hij tijdens de intro van ‘Roads’ aan z’n effectbakje begon te friemelen. Zijn sterkste nummers bewaarde hij verstandig voor het einde, want met ‘Easy money’ en zeker ‘Confirmation’ zette hij een punt achter de show dat niet snel zal vervagen. Vooral die afsluiter etaleerde het potentieel van deze Westerman, die wel eens in de voetsporen van SOHN en Ry X zou kunnen treden. Daarin kwamen ook de twee extra muzikanten het meest tot hun recht, met subtiele bassen en ondersteunende keyboardbegeleiding.
Met nog geen negen minuten op een dik half uur tijd gaf Westerman een korte maar veelbelovende inkijk in zijn werk. Hij gaf alvast aan snel weer in België te spelen, hopelijk dan met een album onder de arm.
Democrazy programmeert binnenkort onder meer Meg Baird & Mary Lattimore (04.11, Bar Mirwaar), Poltrock (06.11, Bar Mirwaar) en Nothing (07.11, Charlatan). Het volledige overzicht met concerten vind je op de website van de concertorganisator.