Verslag She Keeps Bees + Thus Owls + Madensuyu, Vooruit Gent, 5 december 2014

door Tiffany Devos

De closing night van het Autumn Falls Festival in de Gentse Vooruit pootte gisterenavond een mooie triple bill voor ons neer. Respectievelijk She Keeps Bees, Thus Owls en Madensuyu beklommen er het podium om de 20ste verjaardag van boekingskantoor Toutpartout te vieren. De drie bands waren misschien geen voor de hand liggende combo, maar stonden garant voor een fantastische ontdekking.

DSC01824b

Onze hoofdreden om gisterenavond af te zakken was het New Yorkse She Keeps Bees, de groep rond één van de beste stemmen van het moment met een prachtige snik (volgens Sharon Van Etten en onszelf), Jessica Larrabee. Het trio begon wat gezapig aan hun set tot ze halverwege kracht vonden bij ‘Both sides’. De frontvrouw leek er echter van bij het begin duidelijk zin in te hebben. Zo pakte ze het publiek in met verhalen over de grandma sweater die de zangeres aan had en over haar droom over snoepjes terwijl de oordopjes die ze in had de volgende ochtend nergens meer te bekennen waren. De Brooklynites brachten hun nieuwste worp ‘Eight houses’ bijna integraal en in de juiste volgorde. Slechts enkele songs werden er tussenuit gelaten om plaats te maken voor ouder werk als ‘Counter charm’ en ‘All or none/ Dark horse’, met de prachtige stem/drums-combinatie waar even later enkel nog de tamboerijn inviel. Het meest van al konden we genieten van de uitgesponnen, spanning opbouwende versie van ‘Wasichu’. We hadden slechts één bezwaar: veel te kort.

Setlist: Feather lighter//Breezy//Counter charm//Owl//Both sides//Wasichu//All or none/Dark horse//Raven

DSC01880b

Hoe mooi we She Keeps Bees ook vonden, de ontdekking van de avond was de interessante, experimentele indierock met opnieuw een straffe vrouwenkeel van man-vrouw duo Thus Owls, live bijgestaan door een drummer. Hoe mysterieus en weinig onthullend hun set opende, hoe meer we ondersteboven waren door de ontpopping tot een boeiend schouwspel. Meticuleuze drum- en gitaarpartijen zorgden voor een gebiologeerde staarpartij vanuit het publiek tijdens de duur van het volledige optreden. Jammer dat de zangeres gevangen stond achter en synthwall die haar theatraliteiten intoomde. Verder noteerden we enkel nog: wauw. Dat zegt genoeg.

DSC01938b

Madensuyu speelde gisteren het laatste concert van hun Stabat Mater-tournee in thuisbasis Gent. En het zou Madensuyu niet geweest zijn als de twee geen heuse wall of sound optrokken. De postrockers brachten in hun klassieke gitaar-drums opstelling de Balzaal aan het daveren en haalden speciaal voor Autumn Falls alles uit de kast: van opeengestapelde versterkers als achtergrond tot stroboscoopverblinding. Maar niet enkel de vorm kreeg aandacht: ook gastmuzikanten Frans Van Isacker en Nic Rosseeuw kwamen blazen en koorknaap Pelle Van den Steen zong net als op het album ‘Hush hum’ live. Trouwe Madensuyu-volgers zagen dit jaar de band meerdere keren live, maar dat maakte het enthousiasme er niet minder op en het applaus er niet stiller om. De Gentenaars slagen er telkens opnieuw in om het publiek uit hun handen te doen eten.

She Keeps Bees Website
Thus Owls Website
Madensuyu Website

Toutpartout programmeert binnenkort nog meer concerten. Info, tickets en de volledige concertkalender vind je op hun website.