De soundcheck deed het al vermoeden: de passage van Russian Circles zou er niet eentje zijn voor gevoelige luisteraars. Niet dat het publiek niet wist waar het aan toe was. De band speelde afgelopen jaren regelmatig in België en hun show in de AB werd een culminatie van al die eerdere optredens. Het Amerikaanse trio scheurde anderhalf uur lang doorheen hun discografie, waarbij opviel hoe verfijnd en technisch hun duistere instrumentale nummers live vertaald werden.
Bij gebrek aan een nieuw album om te promoten werd er rijkelijk geput uit het repertoire dat de heren de laatste elf jaar bijeen hebben geschreven. Opener ‘Deficit’ van hun jongste album ‘Memorial’ uit 2013 beukte meteen in op de aanwezigen, die zich overgaven aan de nietsontziende drum en bascombo van Dave Turncrantz en Brian Cook. Gitarist en oprichter Mike Sullivan mocht daarbij de details invullen terwijl de ritmesectie de nummers op volle snelheid vooruit stuwde. Tussen de stukken door werden er adempauzes ingelast die zeker welkom waren, maar naarmate het concert vorderde haalden die stiltes steeds meer de vaart uit het optreden. Verrassend ook, hoe ze met z’n drieën en een hoop bakjes en knopjes het geluid van hun platen live haast perfect wisten te vertalen. De band speelde dan ook uitermate strak en geconcentreerd, strevend naar perfectie.
Foto van Xavier Marquis van het optreden in de Vooruit in 2013.
Hoewel Russian Circles in de donkerste hoek van post-rock vertoeft, zijn er voldoende kenmerken aanwezig die hen binnen het genre houden. Zo duren de songs steevast langer dan vijf minuten en is er geen frontman – er staat geen enkele microfoon op het podium – wat maakt dat de muziek voor zich moeten spreken. Dat deed ze ook, al is schreeuwen hier meer op zijn plaats. En hoewel de band ook voldoende ingetogen materiaal heeft, werd in de AB na het rustige begin van ‘Carpe’ gekozen voor een brute aanpak. ‘309’, ‘Harper Lewis’, ‘Geneva’… telkens weer goed voor een plaatselijke geluidsorkaan. Al dat oergeweld werd nog eens extra bekrachtigd door de minimale lichtshow, die hoofdzakelijk bestond uit witgeel tegenlicht waardoor de muzikanten louter schimmen leken te zijn. Het slot van de set bestond uit drie publiekslievelingen die uitzinnig werden onthaald: het hoekige ‘Mlàdek’, een beukende ouwe ‘Death rides a horse’ en het op verzoek van gitarist Sullivan gespeelde ‘Youngblood’ als toegift. Even wuiven en weg: enkel de muziek stond centraal in de AB. We horen het hier nog donderen.
De AB programmeert binnenkort onder andere Charlie Winston + Tom Baxter (7.05), The Van Jets (8.05) en BRNS + Bokka + Forever Pavot (9.05). Een volledig overzicht met alle info en tickets vind je op hun website.