Het zijn weer hoogdagen voor de Leuvense cultuurliefhebbers. Naar jaarlijkse gewoonte bezet Artefact het STUK met een programma om duimen en vingers van af te likken. Oaktree & Avondlicht en Walls kregen de eer om de festiviteiten te openen.
Het duo Oaktree & Avondlicht bracht onlangs een knappe ep uit vol duistere dansliedjes en kwam die voorstellen met een set die de stevigheid van het plafond flink testte. Na een korte ambient-intro zorgde ‘Abyss’ ervoor dat alles en iedereen aangenaam mee vibreerde. Naarmate de avond vorderde begon het trillend geluid van het plafond en de ramen zelfs te klinken alsof het bij de muziek hoorde. De heupen kwamen voorzichtig los tijdens ‘Imma’, en het verrassende uitstapje richting techno viel vervolgens helemaal in de smaak en zorgde voor een golf van goedkeurende knikjes. Dikwijls lieten de jongens de beats wegvallen in wazige tussenstukken (onder andere door live vocals te vervormen) om ze daarna eens zo hard er terug in te gooien. Truken van de foor, maar ze klaarden het klusje wel. Kudo’s trouwens voor de geluidsmensen. Waar optredens van dit kaliber dikwijls alle subtiliteit verliezen in een storm van bassen, kwamen ze hier nog steeds hard binnen, maar dan wel zonder dat daardoor de details verloren gingen.
Wat we vervolgens voorgeschoteld kregen, vergde heel wat geduld van het publiek. Walls beloofden fijne dingen te gaan doen met de archieven van de BBC Radiophonic Workshop van Daphne Oram. Ze begonnen met een lang uitgerokken drone die laagje per laagje werd opgebouwd, maar die leek eindeloos te duren. Toen de live-drummer eindelijk voorzichtig aan zijn werk begon, leek er schot in de zaak te komen. Walls besloten er echter anders over en keerden telkens terug naar eindeloos uitgesponnen drones waar maar geen variatie in leek te komen, ondanks al het knoppengedraai. Enkel de drums die af en toe mochten invallen, zorgden voor wat afwisseling en redden nog enigszins de meubelen. Het gevolg bleek dat tegen het einde van de avond de op voorhand uitverkochte zaal nog maar half gevuld was. Dat is natuurlijk nooit een goed teken en zelfs de ietwat vreemde technosong waarmee afgesloten werd en die uiteindelijk toch enkelingen deden bewegen, kon de performance niet meer goedmaken. Eigenwijze snuiters waren het, die Walls.
Artefact heeft de komende 10 dagen nog enkele knappe avonden geprogrammeerd met onder meer Andy Stott (20.02), Mouse On Mars (21.2) en Roly Porter (22.02). Info, tickets en de volledige concertkalender vind je op de website van STUK.