Donderdag streek Club Select neer in de Charlatan in Gent, waar ook How To Dress Well geprogrammeerd stond. Ten gevolge daarvan mocht de Amerikaanse crooner pas om half elf aantreden. Niet ideaal als je de trein terug naar huis moet hebben, maar zeker en vast wel een tijdstip waarop zijn ijle klanken goed gedijen.
Met een vertraging van tien minuutjes kwam Tom Krell, de man achter How To Dress Well, het podium op en vatte hij plaats achter zijn twee micro’s. Bij een passage vorig jaar in Brussel speelde er een tape, waar de Amerikaan over zong. Nu was daar gelukkig verandering in gekomen en had Krell een toetsenist en een knopjesman slash violist bij.
How To Dress Well brak enkele jaren geleden door met ‘Love Remains’, een lo-fi r&b plaat vol breekbare en zweverige nummers. Toen hij dat album uitbracht was zijn sound nog uniek, anno 2012 zijn we dat geluid al helemaal gewoon. Dit jaar bracht Krell ‘Total Loss’ uit, een plaat die verder borduurt op het geluid van zijn voorganger en waarop de man ook weer van zijn fragielste kant te horen is. En die emotionaliteit die achter en in de plaat zit, straalt Krell ook af op het podium. De ogen steevast toe, een beetje smoelen trekken, How To Dress Well doet het niet voor de show. Achter de man uit Colorado worden beelden getoond, die bij elke song anders zijn. Schreeuwende vrouwen, wazige landschappen; melancholie ten top. Ze zorgen voor een complete ervaring.
De band moet eventjes op gang komen, ‘Say My Name or Say Whatever’ kan niet voor de volle 100% overtuigen en ‘Running Back’ moet een tweede keer gestart worden, iets wat hen anders nooit overkomt, aldus Krell. Maar dan komt het weergaloze ‘Cold Nites’. Op plaat al geniaal, maar in ’t echt boort het nog zoveel malen dieper in je ziel. Een collectief hoogtepunt, getuige het applaus van het publiek. Daarna werd een nieuw, onuitgebracht nummer ten gehore gebracht. Gestuwd door diepe post-dubstepachtige bassen (alles en iedereen trilde mee) zwol de song aan tot een bombastische kathedraal met Krell als schreeuwende priester. Ondanks de epische toestanden meteen een schot in de roos. Na nog een paar tranentrekkers die recht naar de keel grepen en een intens ‘& It Was U’ (een hit op de melancholische dansvloer), kwam er veel te vroeg een einde aan het optreden met het prachtige ‘Ocean Floor For Everything’.
Gelukkig kwam er nog een kort maar krachtige bis. Zonder micro en zonder licht kreeg de Amerikaan iedereen stil met een a-capella versie van ‘Decisions’. Kippenvel van begin tot eind. Dank U, Tom Krell.
Democrazy zet binnenkort onder meer Teitur (20.10), Maya’s Moving Castle (04.11) en Laetitia Sadier (16.11) op verschillende Gentse podia. Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.
Album verdeeld door V2