Een uitverkochte Orangerie werd gisteren meegenomen op een rockende trip langsheen de Amerikaanse westkust. Touroperator van dienst: Hanni El Khatib.
Hanni El Khatib en Gallery Circus stonden op 17 maart in de Botanique. De foto’s zijn van onze verslaggever Mattias Goossens.
Gallery Circus mocht de avond op gang trappen en deed dat op eigenzinnige wijze. De artrock van de tweelingbroers Ross laat zich nog het best omschrijven als een kruising tussen Everything Everything en Royal Blood. Toen het openingsnummer doorheen de zaal galmde, keek het publiek wat verward. Naarmate hun set vorderde raakten de aanwezigen merkbaar gewend aan het extensieve stembereik van de zanger. Het spelplezier dat de broers tentoonspreidden trok uiteindelijk de twijfelaars over de schreef. Beetje bij beetje je fanbasis opbouwen, het gaat Gallery Circus goed af.
Aan overtuigingskracht geen gebrek bij Hanni El Khatib. Het in januari verschenen ‘Moonlight’ werd goed onthaald en de skater/designer lijkt een trouwe schare fans te hebben verzameld. Logische opener ‘Moonlight’ trok het optreden op gang, waarna ‘Build. Destroy. Rebuild’ en ‘Nobody move’ voor een eerste uitbarsting zorgden. Het werd al snel duidelijk dat er stevig gerockt zou worden in de Botanique. ‘The teeth’ zette Khatibs bluesinvloeden in de verf, evenals ‘Can’t win ‘m all’ en ‘Save me’ die dreven op zompige riffs die in New Orleans waren opgevist.
Hoewel de man tussendoor liet weten dat er veel nieuwe muziek gespeeld zou worden, werd zijn oudere werk allesbehalve stiefmoederlijk behandeld. Net doordat er geen drastische stijlbreuken aanwezig zijn in ‘s mans oeuvre kan hij zonder al te veel puzzelwerk z’n setlist samenstellen. ‘All black’ werd even fout ingezet, hetgeen snel met de glimlach werd rechtgezet door de muzikant. Hanni toonde zich een charismatisch frontman die zich thuis voelt op een podium. De energie die de band aan de nummers gaf zorgde voor meer impact dan de studioversies, die Khatib voor het grootste deel zelf inspeelt. Dat kwam goed tot uiting in een naar de keel grijpend ‘Mexico’. Een cover van ‘Human fly’ zette de invloed van garagerock uit de late jaren zeventig nog eens extra in de verf. ‘Melt me’ luidde het stevige slot van de set in, bestaande uit een uitzinnig feest tijdens ‘Pay no mind’ en wat verdoken hardrock halverwege ‘Family’. ‘Two brothers’ was een te verwachten afsluiter: de discosynth/gitaarpastiche leent zich uitstekend tot schuchtere danspasjes, iets wat Khatib ook kwam demonstreren te midden van het publiek.
Daarna dook de band even in de coulissen, wat iedereen de kans gaf om de onderbelichte smartphonefoto’s te verwijderen. De bisronde werd ingezet met ‘Come alive’, dat aanvankelijk enkel door Khatib en z’n drummer werd gespeeld. Halverwege de song vervoegde de rest van de muzikanten zich bij het duo om afsluiter ‘Fuck it you win’ van de nodige punch te voorzien. De verschroeiende publiekslieveling werd luidkeels meegebruld, waarvoor de voorste rijen achteraf bedankt werden. Het ziet er naar uit dat Hanni El Khatib de associatie met Dan Auerbach definitief achter zich kan laten. Een uitstekende rockshow van een uitstekende frontman.
Hanni El Khatib speelt 10 juli op Les Ardentes in Luik. (info & tickets)
Lees hier ons interview met Hanni El Khatib en lees hier de review van Moonlight.
De Botanique programmeert binnenkort o.a. Soko (23.03), To Kill A King (24.03), Jessica Pratt (26.03) en Yuko + Dans Dans (16.04). Een uitgebreid overzicht, info en tickets vind je op de website van de Botanique.