Foto’s door Tina Herbots
Mocht originaliteit strafbaar zijn, Band of Skulls zou probleemloos vrijgesproken worden. Het drietal uit Southampton is in de jaren ’70 van Led Zepellin blijven steken – het zou ons trouwens niet verbazen moest frontman Russell Marsden sinds die periode geen kapsalon meer van binnen gezien hebben – en heeft bovendien niet de inventiviteit, de absolute topsongs of de teksten om er à la White Stripes iets wezenlijk aan toe te voegen.
Is dat erg? Bwa, niet echt. Het drietal maakt garagerock en oerblues die het best gedijt in smerige achterafzaaltjes van dubieuze rockcafés waar het cliënteel clandestien rookt, Primus uit het flesje drink en zich erover verwondert dat jeansfrakskes ooit uit de mode zijn geweest. Rock-‘n-roll uit d’ouw kastrol, zoals we dat in het algemeen beschaafd Vlaams noemen.
De Orangerie van de Botanique blijkt een waardig alternatief voor eerdergenoemde rockgrotten. Marsden laat zijn gitaar brullen, snauwen en bijten en de grooves die Ramones-_lookalike_ Emma Richardson uit haar basgitaar tovert, zijn sexier dan de achterkant van Scarlett Johansson waarmee we dankzij een Amerikaanse hacker onlangs zo aangenaam kennismaakten.
Nieuwe nummers als ‘Bruises’ en ‘The Devil Takes Care of His Own’ tappen uit het vertrouwde rootsrockvat dat ook voor debuut ‘Baby Darling Doll Face Honey’ al werd geopend. Door hun herkenbaarheid headbangen heel wat fanatiekelingen zich net zo fel richting whiplash als op de oudere nummers.
Het afsluitende rijtje radiohits als ‘Death By Diamonds and Pearls’ en ‘I Know What I Am’ zorgt voor het grootste herkenningsgebrul, maar voor ons bewijst de band al eerder z’n klasse met het vervaarlijk tegen de Rolling Stones aanschurkende ‘Cold Fame’, dat pal halverwege de reguliere de set als rustpunt wordt neergepoot. Nou ja, rust is relatief: in de wereld van Band of Skulls is zo’n nummer een mak lammetje, in het oeuvre van veel andere artiesten een briesende leeuw.
Band of Skulls heeft voor op heel wat soldaten uit het legertje rootsrockklonen dat de leden zich niet te buiten gaan aan nutteloze solo’s, dat Marsden een stem heeft die dynamischer is dan de veldbezetting van FC Barcelona en dat ze met Richardson een vrouwenstrot in de rangen hebben die voor variatie zorgt. “It’s the fall of rock ‘n’ roll”, zingt Marsden in ‘Fires’. Aan Band of Skulls zal het alvast niet gelegen hebben.
Botanique zet de komende weken onder meer The Airborne Toxic Event, Chokebore en Hard-Fi op het podium. Hier klikken voor tickets, de volledige kalender en verdere info
Band of Skulls bevestigde voor 2012 al een optreden als support voor The Black Keys in Eindhoven (Klokgebouw, 01.02, info & tickets)