De zon is op dag 2 van Rock Werchter als eerste aanwezig en brandt menig persoon in de vroege uren uit zijn of haar tent. Het wordt zelfs een beetje te warm, al komen laat op de dag dan toch de eerste regendruppels de weide verfrissen. Heel wat toeschouwers hebben daar, gelet op de veelvuldige teenslippers en bikini’s, niet op gerekend, maar daar blijkt de organisatie met poncho’s en al gelukkig op voorbereid.
Foto’s Robin Dua (voor Indiestyle en Enola), verslag Emily Griffiths
The Strypes trekken al wel even de aandacht met hun grommende bluesrock en glimmende livereputatie en een plek in The Barn is terecht hun deel. De jonge Ieren nemen Werchter vast bij het nekvel en duwen het publiek gedurende veertig razendsnelle minuten genadeloos onder in een bloedheet bad. Dat zorgt voor heel wat onbeheersbaar gespartel in de afgeladen tent tijdens ‘Blue Collar Jane’, ‘She’s So Fine’ en die heerlijke Bo Diddley-cover ‘You Can’t Judge A Book By The Cover’.
Is George Ezra een hype of niet? Ook na zijn set in de Klub C blijft die vraag bestaan. Het is een leuke Brit nochtans, met het uiterlijk van de ideale schoonzoon en een debuutplaat die menig gilletje doet ontstaan wanneer het wordt afgegeven met een strikje rond, maar toch. Het is lang wachten tot die ene grote hit ‘Budapest’ voorbij komt, al is het dan wel meteen raak.
Sam Smith weet heel wat meer te overtuigen. De winnaar van de BBC Sound of 2014 croont er lustig op los en zorgt snel voor elegant en minder elegant heupgezwaai in The Barn. Het piepjonge publiek zingt uiiiiit volle borst mee met zeemzoet ‘Lalala’ (lekker makkelijk) en oorverdovend luid ‘Stay With Me’. De Brit wordt soms zelfs volledig overstemd, al vinden we dat vaak niet zo erg.
The Naked and Famous heeft meer hits dan aanvankelijk gedacht, al duurt het even voor het optreden op gang komt. Zangeres Alisa Xayalith heeft het wel erg moeilijk om de juiste noten te vinden en dat zorgt geregeld even voor een schrikreactie op het gezicht van de Werchterganger tijdens ‘Punching In A Dream’ en ‘Girls’. Naar het einde toe wordt de set gelukkig steeds beter, met ‘Young Blood’ als klapper op de vuurpijl.
Ook Foster The People is inmiddels meer dan terug en hoe! In de rokerige Barn valt het publiek inmiddels bij bosjes flauw, wat niet alleen aan de hitte ligt, maar vooral aan de draaikolken van gehots en gebots tijdens ‘Call It What You Want’ en ‘Pumped Up Kicks’. Schaamteloze, poppy liedjes en een Mark Foster die zelfs nog een steen aan het dansen krijgt, zorgen voor een heerlijk hoogtepunt op deze zwoele dag.
Er zijn zo van die optredens waar een mens al dagenlang naar kan uitkijken en Crystal Fighters op Rock Werchter is er zo eentje. De Spanjaarden stellen nu eenmaal nooit teleur met hun gitaarwerk en dolle percussie, en ook het publiek heeft duidelijk op de feestneuzen gewacht. De Klub C heeft slechts vijf seconden om zich af te vragen welk plunje de olijke bende nu weer had aangeschoten voor ze wordt meegezogen richting paradijselijke oorden met ‘I Love London’, ‘Plage’ en ‘At Home’.
Eindelijk valt ook die langverwachte regenbui op de stomende wei zodat de Barn-tent bij Eels nog voller dan vol staat. Buiten kijken dan maar, en zo zachtjes meewiegen met wat druppels op je snoet tijdens ‘Parallels’ en ‘Mistakes Of My Youth’, dat heeft wel wat.
Daarna volgt de anticlimax en het ligt niet eens echt aan Arctic Monkeys. Goed, Alex Turner lijkt er niet geweldig veel zin in te hebben vandaag en hij en zijn gitaar zitten er meer dan eens flink naast, maar het publiek is gedurende de hele set behoorlijk stil. Meer zelfs, er klinkt boegeroep wanneer hit na hit uit het nochtans fantastische, zij het iets rustigere ‘AM’ wordt ingezet. De Britten doen nochtans hun best om het tragere werk als ‘She’s Thunderstorms’ en ‘Fireside’ af te wisselen met ronkende klappers ‘Fluorescent Adolescent’ of ‘Brianstorm’, hoewel het nooit helemaal lekker lijkt te gaan lopen. Jammer, al is zelfs een iets minder Arctic Monkeys gelukkig nog altijd stikgoed.
Rock Werchter programmeert de komende dagen nog onder andere Kings Of Leon, Pixies, Black Keys en Foals.