Foto’s + verslag Cults + The Spectors, ABClub Brussel, 14 maart 2014

door Bart Vander Sanden

Foto’s Bart Vander Sanden, verslag Tiffany Devos

Het gendergemixte duo Cults bracht vorig jaar een gesmaakt vervolg uit op hun uitstekend onthaalde debuut. Hoewel er niet veel vooruitgang uit straalde, vonden wij dat er niet gefoefeld moest worden met hun al redelijk perfecte recept. Cults brengt heel slimme pop met catchy refreinen die nooit cheesy worden.

Voor we daar verder op ingaan, hebben we het even over The Spectors, een vijfkoppig gezelschap waarvan maar liefst drie leden van het vrouwelijke geslacht zijn. In de ABClub bewees de band dat ze geen onterechte winnaars zijn van Verse Vis 2013, want de West-Vlamingen hebben best goeie songs verscholen in een shoegazenoise. De groep heeft geen obvious hits, maar bracht een cool gitaargeluid voort, deed dat strak en wist live al nummers vlot op elkaar te doen volgen zonder veel poespas. Na een tijd klonk alles wel wat veel van hetzelfde en de mannelijke zanger hoefde van ons niet echt zijn mond open te doen. Gelukkig was hun Engels beter dan de vriendelijke “merci pour venir” die we in een vet Vlaams accent te horen kregen.

Vier tv-schermen stonden bij aanvang van het New Yorkse Cults klaar. Daarop verscheen storing, naar hun laatste album ‘Static’. Storing vormde ook de muzikale intro tot vier jongemannen het podium opwandelden en ‘High Road’ inzetten. Het duo Cults neemt live drie muzikanten op sleeptouw om hun geluid vol te spelen. Frontvrouw Madeline Follin stal echter dansend rond haar statief en zwoel het publiek aankijkend de show. In het echt klonk het speciale in haar stem meer door dan op plaat en zong ze indrukwekkend hoog zonder aan kwaliteit in te boeten.

Brussel was de aftrap van hun Europese tour. Het publiek was enthousiast en het vijftal hield er in de ABClub goed vaart in, want ze waren jetlagged en het bed lonkte. De kwaliteit van het concert moest er echter niet voor wijken. Tragere nummers werden uitstekend afgewisseld met snellere tempo’s, slechts zelden onderbroken door Brian Oblivion die op sympathieke wijze de songs wat aaneenpraatte. We kunnen niet anders dan uitschieters ‘Bumper’ en ‘Go Outside’ vermelden. De eerste werd een schattig en speels duet waarin het duo elk om beurt een zin voor zich nam en er in het midden een onverwachte break ingelast werd waarin Madeline het publiek afwachtend aankeek. De tweede is hun grootste hit en werd het kolkende kernpunt van de bisnummers.

De band leek van uit het publiek gezien oprecht opgetogen te zijn over hun prestaties en vooral heel gelukkig om terug de baan op te zijn. En als Cults blij is, dan zijn wij dat ook. Nog blijer zullen we zijn als we hen terugzien deze zomer op een of ander festival, want dit was een meer dan gemiddeld goed concert van een meer dan gemiddeld goed popgroepje.

De AB programmeert binnenkort onder meer Joan As Police Woman (16.03), Anna Calvi (24.03) en Thumpers (27.03). Klik hier voor tickets, de volledige kalender en verdere info.

Website Cults

Setlist:
High Road
Abducted
Never Heal Myself
Always Forever
We’ve Got It
You Know What I Mean
Were Before
So Far
Bumper
I Can Hardly Make You Mine
Total Control (The Motels Cover)
Rave On
——————————–
Keep Your Head Up
Go Outside
Oh My God