Er gebeurt veel in onze hoofdstad op muzikaal vlak, vooral als het op hiphop aankomt. Roméo Elvis en Zwangere Guy trokken vorig jaar de kar in de twee landstalen maar 2018 is het jaar waarin STIKSTOF, het collectief rond Zwangere Guy, Jazz en Astrofisiks, de scepter overneemt en stevig in handen houdt. De koningen van Brussel bevestigden hun status met een opzwepend optreden in een uitverkochte AB Box.
We hadden ze al bezig kunnen zien in Gent of Antwerpen maar laat ons eerlijk zijn: STIKSTOF in hun hometown zien performen met hun hele ‘familie’ in de zaal… Dat was op voorhand al zoveel beter dan de shows in andere steden. Wanneer dj Vega, de platendraaier van dienst bij het collectief, om kwart na negen de show scratchend op gang trekt, heeft hij het publiek meteen mee. Wanneer Zwangere Guy iets later de eerste bars van ‘2010’ spuugt, gaat het volk wederom wild. Als iets later Astro en Jazz ook op het podium komen, gebeurt dat weer. Schrijven dat de crowd er gisteren zin in had, is een understatement. Elke beweging, elke goedgeschreven lijn en elke beat werden door de Brusselse fans overladen met lof. Guy zei in een interview met ons nog dat het belangrijk was om de plaat op voorhand uit te brengen zodat mensen de teksten zouden kennen en geloof ons; mensen kenden de teksten. De lyrics van nieuwkomers ‘Gele Blokken’, ‘Zoizo’ en ‘1000 milligram’ werden meegeschreeuwd als waren het classics. Bij dat laatste nummer kwam de West-Vlaamse rapper Brihang ook zijn deel live verzorgen. Altijd mooi om te zien, zo’n verbroedering.
Uiteraard gingen de heren van STIKSTOF ook even luisteren hoe het zat met de kennis van oudere nummers en waar hun real OGs in het publiek stonden, de fans van het eerste uur quoi. Uit ‘/02’ plukten de Brusselaars lustig nummers als ‘Alles’, ‘Rein’, ‘Wisselwerking’ en publieksfavoriet ‘Dobberman’. Terwijl de temperatuur buiten amper boven het vriespunt raakte, steeg het kwik in de Ancienne Belgique razendsnel richting kookpunt. Het publiek werd opgejut. De politie was de grootste schietschijf – best dat die na afloop niet aan de uitgang van de zaal stonden – maar ook de politiek – er waren waarschijnlijk geen NVA’ers aanwezig – kreeg er van langs. Hun laatste album ‘Overlast’ kan dan ook zowel gezien worden als ode en beschuldiging aan de stad Brussel en bij uitbreiding België. Want hoe mooi ze hun stad ook vinden en er graag in wonen, de rappers beseffen ook dat er veel misloopt in BXL. Hiphop is altijd muziek van ‘bewustmaking’ geweest en hoewel een heel deel middenvingers van achteloze volgers geweest zal zijn, voelden wij toch spanning in de lucht hangen wanneer Zwangere Guy op het einde van het optreden zowat alle noemenswaardige politici een dikke fuck you toewenste.
We moeten het ook nog even hebben over de fantastische projecties en live visuals die de hele avond een extra dimensie aan het optreden gaven. Het bekende logo van STIKSTOF kreeg verschillende outfits aangemeten maar ook de coverfoto van ‘Overlast’ met het bebloede kindergezicht kreeg een hoofdrol en werd op duizelingwekkende manier vermenigvuldigd en afgevuurd op het publiek. Beelden van rellen en disproportionele politieoptredens kwamen ook aan bod. Het hoefde niet altijd serieus te zijn en dus kwam er op een gegeven moment een multitude aan middenvingers op ons afgevlogen. Om de boodschap extra kracht bij te zetten, weet je. Naar het einde van het optreden was die boodschap wel duidelijk maar het beste werd voor het einde bewaard. Een stomende zaal wil meer na afsluiter ‘Dobberman’ en krijgt meer dan ze gevraagd hadden met bisnummers ‘Frontal’ en ‘Alambetant’. Vooral die eerste deed de volledige Ancienne Belgique zodanig uit zijn dak gaan dat voorbijgangers op de Anspachlaan het samen geschreeuwde ‘gijse vieze vuile fucking hoerenzoon’ moesten kunnen opvangen. Op dat moment had STIKSTOF het publiek volledig mee. Guy vroeg om te springen, de mensen sprongen. Guy vroeg om liefde te tonen, de mensen gingen overstag. Guy kon gevraagd hebben om de straat op te rennen en de politie ineen te slaan en zelfs wij – geen native Brusselaars – hadden het waarschijnlijk gedaan. Dat laatste deed hij uiteraard niet. Allez, niet expliciet althans.
STIKSTOF bewees met hun uitverkochte show in de AB dat hiphop groot nieuws is in België. Zij praten over Brussel op het zelfde niveau als Kendrick over Compton en dat is bewonderenswaardig. De koningen van Brussel zijn gekend. Het is nu aan de prinsen om van zich te laten horen. Roméo, kom die deluxe versie van ‘Morale 2’ snel live voorstellen en begin een wedren. Een beetje competitie zal het niveau enkel ten goede komen want momenteel staat STIKSTOF op eenzame hoogte.
In de AB kan je binnenkort nog Boy Pablo (26.03), Absynthe Minded (30.03) en Gengahr (30.03) aan het werk zien. Een volledig overzicht van alle optredens vind je op de website van de zaal.