Op dag 2 van Horst stond alles in het teken van twee Britse heren: Skream & Benga. Ze worden her en der bestempeld als het kroonjuweel, de icing on the cake, van deze verjaardagseditie. En dat, hoewel de organisatie niet graag de ‘grote festivalheadliners’ ze voor deze twee kanjers toch een uitzondering maakte. Hoe de twee het deden, lees je hieronder. Beelden gefotografeerd door Glenn Verberck, Illias Teirlinck en Merlin Meuris.
De Gentse Fuga mocht bij het begin van de dag The Swirl op gang trappen. In een zeer bescheiden gevulde loods, leek hij zijn publiek prima op sleeptouw te nemen. De meeste bezoekers opteerden naar aller waarschijnlijkheid de psychedelische house van Maito onder de rode zon, alhoewel Fuga z’n techno fraai aan elkaar mixte. Hier en daar durfde hij wel buiten de lijntjes te kleuren, al was het muzikaal avonturisme in z’n set eerder summier – niet abnormaal voor een set midden op de middag. Jasmín volgde de Gentenaar z’n elan met een vrij voor de hand liggende techno-set. Al verlegde ze de nadruk in het laatste deel van haar set meer richting hard drum.
Upsammy & Kiernan Laveaux, op papier een indrukwekkende combinatie, kon de verwachtingen in diezelfde The Swirl niet helemaal in lossen. De twee vatten nochtans hun set aan met een portie dreunende idm die zowat alle kanten leek op te gaan. Al lieten ze al vrij snel het gaspedaal los en volgden de bassalvo’s aan een hoog ritmisch tempo elkaar op. Kloeke industrial werd fijnmazig aan elkaar gemixt, al was het niet bijzonder uitdagend. Upsammy wist zo hier en daar wel een knert tussen al het geweld door in te steken. Desalniettemin leek het publiek enorm te genieten van de overdonderende techno die langs de boxen schalden. Wij bleven, gezien het resumé en de kunde van upsammy, wat op onze honger zitten.
Kelman Duran – Horst Festival door Glenn Verberck
Alles leek dan weer op z’n plaats te vallen bij de Ring voor ANZ. De uit Manchester afkomstige dj viel de afgelopen twee jaar al over heel wat tongen wanneer je het over de rijzende sterren van de UK (en daarbuiten) had. Ook op Horst blendde ze weelderige house met UK garage, funk en hier en daar een streep breakbeats. Al lag de focus, misschien door de setting en de temperatuur, voornamelijk op house. Aan de overkant van het park verging Lola Haro net hetzelfde verhaal. Onder de gapende rode zon bracht ze haar publiek moeiteloos aan het dansen met heel erg transcenderende mix vol house(-subgenres).
Kelman Duran zweepte z’n publiek dan weer op door middel van vrij minimalistische perreo. In tegenstelling tot andere acts die we al op Vesshcell zagen, overweldigde Duran z’n publiek niét met allerhande genre dan wel tempo switches. De man liet voornamelijk de kenmerkende dembow-beat over het publiek golven. Een aanpak die zeer goed leek te werken.
Lola Haro – Horst Festival door Glenn Verberck
Het beste van dag twee op Horst werd echter gespaard totdat de zon onderging. En nee, we hebben het niet enkel over de impressionante visuele installatie die doorheen het weekend geprojecteerd wordt op één van de twee koeltoren. Octo Octa was de eerste in een rijtje van drie die bass-muziek centraal zette aan de Ring. Speciaal voor Horst bracht de uit Chicago afkomstige Octo Octa een drum ‘n bass-set op vinyl (!). Het was een opzet die zowel heel wat kijklustigen naar ‘de cirkel’ bracht, als de dj kon bekoren. Doorheen de set verdween nauwelijks de glimlach van het gezicht van de immer sympathieke Amerikaanse.
Qua muziek klonk het minder poeslief. Octo Octa haalde de ene vettige drum ‘n bass-track na de andere tevoorschijn en mixte ze bijzonder knap aan elkaar. Ragga, jungle, een streep footwork en zelfs een reggae-infused nummer passeerden allemaal de revue. Je merkte doorheen de set dat Octo Octa niet alleen haar huiswerk had gemaakt, maar dat ze er ook oprecht van leek te genieten. Hoe ze als doorwinterde Brit imposante percussie aan elkaar verweefde, was bijzonder knap. You had to be there.
Octo Octa – Horst Festival door Illias Teirlinck
Ook Dangermami putte enorm veel energie en vreugde uit de respons op haar bas-gedreven set. De, nu in Berlijn, wonende dj, bracht de perfecte brug tussen de jungle en drum ‘n bass van Octo Octa en de dubstep van Skream & Benga na haar. Hoewel de Femme Bass Mafia-eindbaas absoluut niet moest onderdoen voor haar collega’s. Integendeel, ze bracht waarschijnlijk de meest vooruitstrevende set van de afsluitende drietand aan de Ring. Flarden old school-dubstep werden geflankeerd door hard house, hard drum, uk bass en verschroeiende hiphop. Het laatste halfuur legde ze dan weer meer toe als overgang naar de artiesten na haar. Zo passeerde er meer verguisde, broeierige dubstep dan daarvoor.
Jij weet het. Ik weet het. Iedereen weet wat je kunt verwachten van Skream & Benga: dubstep. Wie durft beweren dat Horst enkel een festival dat wordt gedragen door house en techno, is er bij deze gewoon aan voor de moeite. Hoewel het festival al jaren buiten de lijntjes kleurt waarbij alle hoeken van clubmuziek worden opgezocht, blijft de boeking van de twee een eye catcher.
Horst Festival door Merlin Meuris
Skream deed achter de decks wel meer de heavy lifting dan zijn compagnon de route. En gelukkig maar. Skream toonde zich een meester in het mixen en mashen van het ontzagwekkende genre. Hier en daar werd er wel eens stil gestaan bij wat hedendaagse brostep, al bleef de focus toch eerder hangen op de nostalgie van weleer: Rusko, uiteraard Skream zélf, deze absolute classic van Benga, Breakage.. Ah, en een verschroeiende remix van Charli XCX’s ‘Von Dutch’ passeerde tot twee keer toe, gezien de uitzinnige reactie van het publiek, ook de revue. Subbassen werden tegen je ruggenwervels gekleefd en de door acid doorspekte, warse baslijnen klonken viezer dan ooit.
Horst Arts & Music Festival vindt vandaag en morgen nog plaats aan ASIAT-park in Vilvoorde. Vandaag, zaterdag, staat onder meer in het teken van Ben UFO, Lefto Early Bird, Two Shell, DJ Fart In The Club en meer. Tickets voor het festival zijn volledig uitverkocht. Voor meer informatie over het festival, check hun digitale folder.