Geen voorprogramma te bespeuren op 31 oktober in concertzaal De Kreun van het Wilde Westen, want op de 100% Belgische affiche stonden twee rasechte headliners: Porcelain Id en Ão. Een heerlijke combinatie van twee Belgische toppers die elk met één langspeler onder de arm (respectievelijk ‘Bibi: 1’ en ‘Ão mar’) een straffe show neerzetten.
De charismatische Hubert Tuyishime, oftewel Porcelain Id, mocht de spits afbijten – omdat er dan toch iemand eerst moest. En wat meteen opviel was hun podiumpresence en plezier waarmee die zich op het podium voortbeweegt. Hubert begon hun set solo en etaleerde meteen hun indrukwekkende stem. Daarna vielen zijn drie bandleden (Lotte aka Patches, Nard en Fender) in met aanzwellende elektronica die het volledig overneemt.
De tweede track ‘Moon’ is er zo eentje die je live moét gehoord hebben. Het nummer was nog treffender is dan op plaat. Als de tekst “Congratulations on the smile that came with those eyes” in combinatie met de prachtig krachtige stem van Tuyishime je niet kamerbreed deed glimlachen, dan heb je waarschijnlijk geen hart in je borstholte bengelen. De ontploffing van beats en noise in de staart van het nummer zorgden dan weer voor een fijn contrast.
Hubert dartelde met veel flair over het podium alsof die al jarenlang niets anders deed. Die liet dan ook vallen: “Ik doe mijn job supergraag, ik ben geen getormenteerde artiest.” Waarop hij prompt ‘You are the heaven’ inzet, een nummer voor “iedereen die zich soms verloren voelt”. Daarna volgden nog ‘Cellophane’, een nummer dat over de kerk en Tuyishime’s moeder gaat. ‘Muschel’ volgde nadien, een van de eerste nummers van Porcelain Id over het schokkende overlijden van George Floyd. Lichtvoetigheid en zware thema’s gaan hand in hand en werden quasi achteloos met elkaar gecombineerd.
Daarna was het de beurt aan de tweede act van de avond. Ão bracht vorig jaar langspeler ‘Ão mar’ uit, een debuut dat – terecht – uitstekend onthaald werd. ‘Ão mar’ betekent zoveel als ‘naar de zee’. Het is meteen ook een vette knipoog naar de Portugees-Mozambikaanse roots van zangeres Brenda Corijn. Ze werd op het podium omringd door de straffe muzikanten Siebe Chau (gitaar), Jolan Decaestecker (elektronica) en Bert Peyffers (eclectische percussie).
Ão
Peyffers begon de set door op zijn steeldrum te tokkelen en zette zo ‘O’ en ‘Vazio’ in. De frisse sound van Ão bestond uit een bezwerende mix van saudade, indie en beats en blieps. De melancholie van de saudade in het zwoele Portugees van Corijn met de zuiderse gitaren, veelzijdige percussie en beats van Decaestecker vormden live een winnende combinatie.
Tussendoor grapte Brenda dat ze ter ere van Halloween een hele avond vals zou zingen, omdat dat pas echt griezelig zou zijn. Gelukkig voor ons voegde ze geen daad bij woord en klonk haar zang zuiver en krachtig. ‘Meninas’, de opener van ‘Ão mar’, kreeg een lange intro met basdrones op een Crumar MojoPedal bediend door de voeten van Siebe. Het zette op mooie wijze de fusie tussen traditie en eigentijdsheid in de verf.
Ão
‘Outra’ en ‘Mulher’ moeten samen gezien worden als één geheel getiteld ‘Outra Mulher’ (een andere vrouw). De elektronische intro met welgemikte percussie creëerde een zweem van melancholie. Het bitterzoete droop ervan af, zelfs als je geen Portugees spreekt. “Vai à procura duma outra mulher/Uma mais linda/Mais forte” betekent dan ook zoveel als ‘zoek een andere vrouw, mooier, en sterker dan ik’. Het was een hoogtepunt in een zo al sterke set.
Zowel Porcelain Id en Ão hebben een heel ontwapenende naturel en flair op het podium en de songs die ze brengen zijn oprecht, krachtig en fragiel tegelijkertijd. Één advies: ga deze artiesten live zien. Je zult het je niet beklagen, want de kans is groot dat ze binnen enkele jaren grote zalen plat spelen.
In het Wilde Westen kun je binnenkort ook nog Tsar B (6.11), Sonic City (8 tot en met 10.11) en The Serfs (20.11) zien. Check voor meer informatie de website van de zaal.