Met twee albums en een mixtape onder de arm had Illuminati Hotties meer dan genoeg materiaal om haar Belgische debuutshow te vullen. Desondanks maakte ze in de Botanique een overhaaste indruk en rende ze zichzelf voorbij in een soms rommelige show zonder spanningsboog.
We proberen doorgaans goed voorbereid naar een concert te gaan, maar over voorprogramma Mal werden we online niet echt wijzer. Het helpt ook niet dat autocorrect en zoekmachinealgoritmes steevast doorlinken naar mall music of male music. Die twee suggesties stonden allebei veraf van wat Mallory Hauser op het podium bracht. Even later op de avond zou ze gewoon meespelen met de hoofdact, maar met haar soloshow speelde ze melige liefdesliedjes waarbij ze zowel haar stem als gitaar liet uitschieten en vervormen. Geen idee hoe vaak we “I wanna love you but I don’t know how” al hoorden voorbijkomen, in ieder geval genoeg om liever in de prachtige tuin van de Botanique te gaan genieten van de ondergaande zon.
Dat laatste deden we uiteindelijk ook, tot bleek dat Illuminati Hotties tien minuten voor de geafficheerde tijd al ‘Freequent letdown’ inzette. Die gejaagdheid typeerde de band de hele show lang – of is het eerder kort? Dertien nummers werden in veertig minuten afgerammeld, met drie van de meest catchy en energieke nummers helemaal vooraan de set. En zo waren ‘Pool hopping’ en ‘MMMOOOAAAAAYAYA’ – de twee uitschieters van het vorig jaar verschenen album ‘Let me do one more’ – achter de rug voordat de show goed en wel begonnen was.
De Rotonde was nog niet voor de helft gevuld, maar dat liet frontvrouw Sarah Todzin niet aan haar hart komen. Haar energieke podiumprésence werkte bijzonder aanstekelijk, inclusief de knievallen, het gesynchroniseerd pogoën met gitariste Hauser en schouder aan schouder gitaarrammen. ‘Joni: LA’s no.1 health goth’ en de finale van ‘Kickflip’ waren zo heerlijke punkmomentjes die bij alle aanwezigen een grijns op het gezicht bezorgden.
Daarna zakte de show helaas wat in elkaar. Tegelplakker ‘u v v p’ was niet het dansje dat we verwachten na haar aankondigende “Let’s dance!” en ook losse singles ‘Sandwich sharer’ en ‘ppl pleaser’ vielen wat flets uit. Daarna was de show plots gedaan, en na lang aandringen kwam Todzin nog even alleen terug om akoestisch het breekbare ‘Growth’ te spelen. Een integer moment maar haaks op hoe de show werd ingezet. En zo gingen we een beetje teleurgesteld naar huis. Het opschrift op een van de truien die aan de merchtafel hing luidde “all rippers no skippers“, maar die slogan ging helaas niet op voor deze show.
In de Botanique kan je binnenkort Men I Trust (23.05), MØ (24.05) en Tops (05.06) aan het werk zien. Het volledige overzicht van shows vind je op de website van de zaal.